Kurkistus verhon taakse

01.06.2021

Jan von Heiroth

Olin hiljattain mukana raadissa, joka valitsee tämänvuotiset tietokirjastipendien saajat. Kyseessä on Lauri Jäntin säätiön ja Suomen tietokirjailijat ry:n yhteinen koululaisille suunnattu stipendi tunnustukseksi siitä, että he ovat lukeneet aktiivisesti tietokirjallisuutta. Tässä mietteitäni tuosta mielenkiintoisesta kokemuksesta.

Stipendissä kietoutuu yhteen kaksi itseäni kiinnostavaa aihetta. Ensinnäkin koululaitoksemme ilmiömäinen menestys maailmalla. Euroopan syrjäkolkasta, köyhästä agraariyhteiskunnasta, olemme sadassa vuodessa hurjalla loikalla ponnistaneet maailman kärkeen koulutuksen tasossa. Arvatenkin suurelta osin juuri tuon loikan ansiosta keikkuu maamme vuodesta toiseen kärkisijoilla lähes kaikissa yhteiskunnan tilaa mittaavissa kansainvälisissä vertailuissa.

Ja toisaalta minua kiinnosti kirjojen lukemisen rooli tällä lisääntyneen pinnallisen tiedon, klikkiotsikoiden ja suoranaisen huuhaan aikakaudella. Pystyykö tutkittu tieto ja syvällisempi ymmärrys puolustamaan asemaansa siinä mediamaiseman murroksessa, joka edelleen jatkuu? Medialukutaidon merkitystä lienee mahdotonta liioitella, mutta ilman tietokirjojen lukemista jää tuon lukutaidon käyttö pakostakin vähemmälle.

Lisäksi olin utelias kuulemaan, mitä fiksut koululaiset tänään lukevat. Hyviä kirjavinkkejä ei koskaan voi olla liikaa.

Odotin siis innolla saada kurkistaa kulissien taakse ja tutustua siihen dynamiikkaan, jonka ansiosta koululaisemme ovat maailman huippua. Ja toki olin ylpeä saadessani omalla, pienellä, osuudellani olla mukana edistämässä hyvää asiaa.

Ilahduttava yllätys oli se innostuksen määrä, joka hakemuksista huokui. Kymmenet oppilaistaan välittävät opettajat kuvailivat lahjakkaita oppilaitaan lämmöllä ja ymmärtäen. Vilpittömiä ja sydämellisiä kehuja ja kuvauksia. Todellakin soisin, että oppilaat itsekin tietäisivät kuinka paljon heidän opettajansa heistä välittävät.

Opettajat, jotka kannustavat oppilaitaan itsenäiseen ajatteluun ja asioiden syvällisempään ymmärtämiseen (tietokirjoja lukemaan!), valavat heihin rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta. Tässä lienee se perustus jonka päälle tulevaisuutta on hyvä rakentaa.

Jan von Heiroth (@janvonheiroth) on KTM ja Lauri Jäntin säätiön hallituksen jäsen. Lauri Jäntin säätiö ja Suomen tietokirjailijat jakavat sata kappaletta sadan euron arvoisia tietokirjastipendejä palkinnoksi ahkerille tietokirjojen lukijoille ja kuuntelijoille. Lisätietoja stipendeistä Lauri Jäntin säätiön ja Suomen tietokirjailijoiden verkkosivuilla. Stipendit jaetaan koulujen kevätjuhlissa tulevana lauantaina 5.6.2021.