Palkinnot

Suomen tietokirjailijat ry palkitsee ansiokkaita tietokirjailijoita laajasta ja pitkäaikaisesta tietokirjailijan työstä sekä tietokirjallisuuden puolesta tehdystä työstä. Yhdistys jakaa vuosittain useita palkintoja. Lisäksi se rahoittaa tietokirjallisuuden Finlandia-palkintoa ja J. A. Hollon palkintoa.

Warelius

Warelius-palkinto on yhdistyksen merkittävin palkinto. Se myönnetään vuosittain tietokirjailijalle, jolla on laaja ja korkealaatuinen tietoteostuotanto tai jolla on ollut merkittävä vaikutus suomalaiseen tietokirjallisuuteen. Palkinto on nimetty Antero Wareliuksen (1821–1904) mukaan. Häntä pidetään ensimmäisenä varsinaisena suomenkielisenä tietokirjailijana. Palkinnon suuruus on 12 000 euroa.

Tietopöllö

Tietopöllö myönnetään tietokirjailijalle tai tekijäryhmälle, joka on julkaissut pitkään ja ansiokkaasti lapsille ja nuorille tarkoitettuja tietoteoksia. Palkinto voidaan myöntää myös erityisen ansiokkaalle ajankohtaiselle tieto- tai oppiteokselle tai -teossarjalle. Tietopöllö-palkintoa on jaettu vuodesta 1999. Palkinnon suuruus on 8 000 euroa.

Tietokirjailijapalkinto ja Oppikirjailijapalkinto

Tietokirjailijapalkinto ja Oppikirjailijapalkinto myönnetään vuosittain usealle tietokirjailijalle tunnustuksena laajasta ja ansiokkaasta tietoteos- tai oppiteostuotannosta. Tietokirjailija- ja Oppikirjailijapalkintoja on jaettu vuodesta 2001. Sitä ennen, vuodesta 1985 lähtien, ne jaettiin nimellä Tunnustuspalkinto. Palkinnon suuruus on 8 000 euroa.

Tietokirjallisuuden edistämispalkinto

Tietokirjallisuuden edistämispalkinto myönnetään henkilölle, joka on edistänyt ansiokkaasti tietokirjallisuuden ja tietokirjailijoiden asemaa. Edistämispalkinto on jaettu vuosina 2010, 2015, 2017 ja 2019. Palkinnon suuruus on 6 000 euroa.

Yhdistyksen jakamat palkinnot rahoitetaan Kopioston keräämillä tekijänoikeuskorvauksilla.

Tutustu Suomen tietokirjailijat ry:n palkintopolitiikkaan tästä.