Tietokirjastipendejä jaettiin kevätjuhlissa ympäri maan ennätysmäärä

Tietokirjastipendejä jaettiin kevätjuhlissa ympäri maan ennätysmäärä
Nuoret lukevat monipuolisesti – erityisesti historia, yhteiskunta ja ympäristöaiheet kiinnostavat
Suomen tietokirjailijat ry ja Lauri Jäntin säätiö jakoivat viidettätoista kertaa tietokirjastipendejä peruskoulun päättöluokan oppilaille ja toisen asteen opiskelijoille. Stipendit myönnetään tunnustuksena ahkerasta tietokirjojen lukemisesta tai kuuntelemisesta. Stipendit jaettiin oppilaille koulujen kevätjuhlissa. Lista stipendin saajien kotipaikkakunnista ja kouluista on tiedotteen lopussa.
Yläasteiden, lukioiden ja ammattikoulujen opettajat hakivat stipendejä oppilailleen. Hakemuksissa pyydettiin kertomaan, mitä tietokirjoja oppilas on lukenut, onko hän kiinnostunut jonkin tietyn alan tietokirjallisuudesta ja miten tämä ilmenee. Stipendejä hakivat monipuolisesti kaikkien oppiaineiden opettajat. Hakemusten joukosta Suomen tietokirjailijat ry:n ja Lauri Jäntin säätiön edustajista koottu raati valitsi stipendinsaajat.
”Tänä vuonna hakemuksia tuli runsaasti ja ne olivat myös erittäin hyviä, joten päätimme poikkeuksellisesti myöntää stipendejä 120 kappaletta normaalin 100 kappaleen sijaan”, kertoo raadin jäsen, kustantaja Aleksi Siltala.
Nuoret lukevat tietokirjoja ymmärtääkseen ympäröivää maailmaa
Hakemusten mukaan nuoret lukevat tietokirjallisuutta, koska he haluavat syventää ymmärrystään heitä kiinnostavista aiheista. Nuorista välittyi kuva monipuolisina lukijoina, jotka pyrkivät kehittämään ajatteluaan ja avartamaan maailmankuvaansa.
Tänä vuonna hakemuksista välittyi kiinnostuksenaiheiden moninaisuus. Hakemusten perusteella nuoret lukevat tietokirjoja perehtyäkseen tiettyyn aihepiiriin tai harrastukseensa syvemmin. Monia kiinnostaa erityisesti historia, yhteiskunta, ympäristö ja hyvinvointi. Aihepiirien kirjo vaihteli formuloista filosofiaan ja kokkauksesta koiriin ja keskittymiskykyyn. Myös elämäkerrat olivat suosittua lukemista. Osa nuorista luki ylimääräistä kirjallisuutta koulutehtäviä tai jatko-opiskelupaikkaa varten. Tänä vuonna useissa hakemuksissa mainittiin mm. Yuval Noah Hararin ja Rutger Bregmanin tietoteoksia.
Hakemusten mukaan tietokirjallisuudesta saatu osaaminen näkyy oppilaiden perusteellisissa vastauksissa oppitunneilla ja kokeissa, kirjoitustaidon kohenemisessa, opetuksen ulkopuolisen tietämyksen syvenemisessä ja kriittisen ajattelun kehittymisessä. Monissa hakemuksissa korostettiin, että tietokirjallisuutta luetaan lukemisen ilosta. Hakemuksista selvisi myös, että vähän lukevien oppilaiden lukuinnostus syntyy usein nimenomaan tietokirjojen kautta. Osa on myös kehittänyt kielitaitoaan tietokirjojen avulla.
Stipendit kannustavat lukemaan tietokirjallisuutta
Tietokirjastipendin tarkoituksena on kannustaa koululaisia lukemaan tai kuuntelemaan tietokirjoja. Tänä vuonna stipendi on lahjakortti Suomalaiseen Kirjakauppaan. Peruskoulun päättöluokan oppilaiden stipendi on arvoltaan 50 euroa ja toisen asteen opiskelijoiden stipendi 100 euroa. Stipendien lisäksi Suomen tietokirjailijat ry ja Lauri Jäntin säätiö tukevat koululaisten mahdollisuutta tutustua tietokirjallisuuteen myös järjestämällä tietokirjailijavierailuja. Toisen asteen oppilaitokset voivat hakea maksutonta tietokirjailijavieraista joka kevät ja syksy. Seuraavan kerran vierailijoita voi hakea elokuussa 2025 ja tietokirjastipendejä keväällä 2026.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jenni Ylinentalo | Tiedottaja | Suomen tietokirjailijat ry | 050 5169 554 | jenni.ylinentalo@tietokirjailijat.fi | www.laurijantinsaatio.fi | www.suomentietokirjailijat.fi |
Stipendin saajat opiskelevat seuraavilla paikkakunnilla ja seuraavissa kouluissa:
Aura
Auran yhtenäiskoulu
Espoo
Mankkaan koulu
Otaniemen lukio
Tapiolan koulu
Forssa
Akvarellin koulu
Haukipudas
Haukiputaan koulu
Helsinki
Helsingin juutalainen yhteiskoulu
Helsingin kuvataidelukio
Helsingin luonnontiedelukio
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu
Kulosaaren yhteiskoulu
The English School
Hirvensalmi
Elomaan koulu
Hyvinkää
Puolimatkan koulu
Hämeenkyrö
F. E. Sillanpään lukio
Ii
Valtarin koulu
Joensuu
Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Tulliportin normaalikoulu
Pataluodon koulu
Kangasala
Pikkolan koulu
Karkkila
Karkkilan yhteiskoulu
Kemi
Kemin lyseon lukio
Kemijärvi
Hillatien koulu
Kemiö
Kemiönsaaren keskuskoulu
Kerava
Kurkelan koulu
Keuruu
Keuruun yhteiskoulun lukio
Kirkkonummi
Porkkalan lukio
Klaukkala
Arkadian yhteislyseo
Kokkola
Hakalahden koulu
Torkinmäen koulu
Kouvola
Eskolanmäen koulu
Kouvolan yhteislyseo
Kuopio
Juankosken lukio
Kuopion klassillinen lukio
Nilsiän lukio
Kurikka
Kurikan lukio
Kuusamo
Rukan yläkoulu
Laukaa
Sydän-Laukaan koulu
Vihtavuoren koulu
Liperi
Ylämyllyn koulu
Muhos
Muhoksen lukio
Mäntsälä
Mäntsälän lukio
Nivala
Nivalan lukio
Nurmes
Valtimon koulu
Nykarleby
Topeliusgymnasiet
Orivesi
Oriveden lukio
Oriveden yhteiskoulu
Oulu
Kastellin lukio
Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio
Ylikiimingin koulu
Paimio
Paimion lukio
Parikkala
Kirjolan koulu
Parikkalan lukio
Parkano
Parkanon yhtenäiskoulu Kaarna
Parola
Parolan Yhteiskoulu
Pyhäjärvi
Pyhäjärven lukio
Rovaniemi
Lyseonpuiston lukio
Rusko
Maunun koulu
Salo
Armfeltin koulu
Sastamala
Mouhijärven yhteiskoulu
Sipoo
Sipoonjoen yhtenäiskoulu
Taivalkoski
Taivalkosken kunnan peruskoulu
Tampere
Hatanpään lukio
Kaarilan koulu
Kalevan lukio
Tampereen klassillinen lukio
Tampereen teknillinen lukio
Tampereen yliopiston normaalikoulun lukio
Turku
Kotimäen koulu
Puolalanmäen lukio
Turun Steiner-koulu
Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio
Vasaramäen koulu
Tuusula
Hyrylän yläaste
Urjala
Väinö Linnan lukio
Utsjoki
Utsjoen saamelaislukio
Vaala
Vaalan yhtenäiskoulu
Vaasa
Onkilahden yhtenäiskoulu
Valkeakoski
Valkeakosken ammattiopisto
Vantaa
Lumon lukio
Vesilahti
Vesilahden yhtenäiskoulu
Ylöjärvi
Kurun yhtenäiskoulu