Hanna Willman-Iivarinen

Osoite: Kerava
Puhelinnumero: 0504320402
Sähköposti: hanna@iivarinen.fi
Ammatti: Tietokirjailija / Yrittäjä
Koulutus: Yhteiskuntatieteiden tohtori (viestintä)
Erityisala:
Päätöksenteon psykologia Erotuomarin päätöksenteko Äänestäjän päätöksenteko Vaalimainonta

Olen perehtynyt laajalti ihmisten päätöksentekoon vaikuttaviin (enimmäkseen alitajuisiin tekijöihin). Väitöskirjassani ”Consumer media choice- Towards a comprehensive model” (2020) kuvasin miten alitajuiset psykologiset seikat vaikuttavat kuluttajien päätöksentekoon ja mediavalintoihin. Vuonna 2022 julkaistussa ”Erotuomarin päätöksenteko” – kirjassa esittelen urheilutuomarien intuitiivista päätöksentekoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Keväällä 2023 julkaistussa ”Satunnainen äänestäjä” – kirjassa sen sijaan perehdytään siihen millaiset tiedostamattomat seikat ohjaavat äänestäjän päätöksentekoa. Vuonna 2025 julkaisin kolmannen kirjani ”Enemmän ääniä – Vaalikampanjoinnin avaimet”.

Kirjoitan useita blogeja. Esimerkiksi Miratio- blogi kertoo päätöksenteosta yleensä ja Vaalimuusa -blogi äänestäjien päätöksenteosta.

Yritykseni myy tutkimusta, koulutusta, työpajoja ja konsultointia. Kaikissa näissä on myös tulevaisuusnäkökulma, mikä on yksi kiinnostuksenkohteistani. Olen kirjoittanut useita akateemisia artikkeleita aiheesta. Laajentaakseni osaamistani olen opiskellut viime aikoina tuotekehitystä, digitaalista markkinointia ja opettamista.

Tuotanto

Erotuomarin päätöksenteko

2022Hanna Willman-Iivarinen
Kun jääkiekkotuomari tiputtaa kiekon jäähän, alkaa tiivistunnelmainen trilleri, jossa erotuomarilla on tärkeä rooli. Erotuomarin pitää keskittyä herkeämättä ja tehdä päätöksiä samalla kun hän on itse osa pelitapahtumaa. Erotuomari luistelee, sijoittuu, katsoo, väistelee, hengästyy, päättelee ja tuomitsee. Päätöksiä pitää tehdä koko ajan, eikä ajatukset saa harhailla. Harva päätöksentekotilanne on yhtä haastava, sillä tuomarin lisäksi myös kaikki pelaajat ja kiekko ovat jatkuvassa liikkeessä. Miten päätös syntyy tilanteessa, jossa aikaa ajatteluun ei ole? Kirja tarkastelee urheilutuomarien päätöksenteon psykologiaa. Teemoiksi nousevat intuitio, ajattelun harhapolut, stressi, tuomaroinnin ja oikeudenmukaisuuden filosofia ja näkemisen psykologia. Kirjoittajan omien kokemuksien ja hauskojen tarinoiden kautta selviää myös miltä tuomaroinnin ja päätöksenteon haasteet tuntuvat aloittelevan erotuomarin näkökulmasta.

Satunnainen äänestäjä - Äänestämisen psykologia

2023Hanna Willman-Iivarinen
Kun äänestäjä kirjoittaa vaalipäivänä numeron äänestyslippuun, hän saattaa vielä miettiä: Tulikohan valittua oikea ehdokas? Tässä kirjassa kerrotaan, kuinka äänestyspäätökset syntyvät ja millaiset tekijät niiden takana vaikuttavat. Jotkut tekijöistä äänestäjä tiedostaa, mutta kiinnostavampia ovat sellaiset päätöksentekoa ohjailevat alitajuiset tekijät, mitä äänestäjä ei huomaa. Äänestäjä saattaa esimerkiksi miettiä, mitä äänestyspäätös kertoo hänestä ihmisenä tai kenen äänestäjäkuntaan hän haluaa kuulua. Hän voi pohtia päätöstään pitkäänkin, mutta langeta lopulta svengaavaan vaalisloganiin, kahviansaan tai ehdokkaan vetoavaan ulkonäköön. Satunnainen äänestäjä -kirjan avulla äänestäjä voi välttää pahimmat äänestyspäätösten karikot. Lukija pääsee tekemään mielenkiintoisia testejä ja oppii niiden kautta ymmärtämään, minkälaiset seikat vaikuttavat hänen omaan päätöksentekoonsa. Lukija pystyy myös vertailemaan itseään muihin äänestäjiin, sillä kirjassa esitellään monipuolisesti erilaisia tutkimustuloksia suomalaisista äänestäjistä. Yhteiskuntatieteiden tohtori Hanna Willman-Iivarinen on äänestänyt innokkaasti aina ja tutkinut äänestämisen kiehtovaa psykologiaa jo 15 vuoden ajan. Hän on aiemmin kirjoittanut tietokirjan urheilutuomarien päätöksenteosta.

Enemmän ääniä - Tehokkaan vaalikampanjan avaimet

2025Hanna Willman-Iivarinen
Vaalimarkkinointi ei ole ihan helppoa. Ehdokkaan pitää muutamassa viikossa rakentaa itselleen brändi, innostaa äänestäjiä ja tuoda esiin vahvuutensa vakuuttavalla tavalla. Kilpailu äänestäjien huomiosta on kovaa. Ei kuitenkaan mitään hätää, sillä tämän kirjan avulla markkinointi onnistuu. Enemmän ääniä – Tehokkaan vaalikampanjan avaimet kertoo, miten voittava vaalikampanja rakennetaan. Tässä vaaliehdokkaille tarkoitetussa kirjassa käydään läpi vaalimarkkinoinnin perusasiat: brändääminen, mediavalinnat, vaalisloganit, vaalilupaukset ja paljon muuta. Niiden lisäksi ehdokas pääsee hahmottelemaan omia vahvuuksiaan ja suunnittelemaan oman näköistään kampanjaa lukuisten kirjassa olevien suunnittelupohjien avulla. Enemmän ääniä sukeltaa syvälle markkinoinnin psykologiaan ja auttaa lukijaa ymmärtämään mitä kannattaa tehdä ja miksi. Lukija oppii hallitsemaan vertailuja, tekemään taktista markkinointia ja muotoilemaan vaaliargumentit toimiviksi. Vaikka kirjassa on paljon asiaa, se on kirjoitettu kepeällä otteella lukijan tarpeita ja mielenkiinnon kohteita ajatellen. Kirjan kirjoittaja, yhteiskuntatieteiden tohtori Hanna Willman-Iivarinen, on markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen. Hän on koonnut aineistoa tähän kirjaan 11 vuoden ajan analysoimalla vaalimainontaa ja tutkimalla äänestämisen psykologiaa. Kirja on hänen kolmas tietokirjansa. Älä jätä vaalimenestystä sattuman varaan. Enemmän ääniä auttaa sinua onnistumaan.