Vinkkejä kevään apurahahakuun

02.03.2020

Sanna Haanpää

Luovaan tietokirjalliseen työskentelyyn tarkoitetut kevään apurahamme ovat nyt haettavissa. Toivomme paljon hyviä hakemuksia, ja tässä muutama tärkeä vinkki apurahahakuun:

1. Hae kirjoitustyöhösi sopivaa apurahaa

Kevään apurahat on suunnattu kategorioittain eri tarkoituksiin: puolivuotinen apuraha on tarkoitettu noin puolen vuoden mittaiseen täysipäiväiseen kirjoitustyöhön, lasten ja nuorten tietokirja-apuraha lapsille sekä nuorille kirjoittamiseen ja apuraha tietokirjakritiikkiin tietokirja-arvioiden kirjoittamiseen. Esikoistietokirja-apuraha on suunnattu ensimmäistä tietokirjaansa suunnitteleville tai työryhmän jäsenenä jo kirjoittaneille, joiden oman tietokirjallisen osuuden sivumäärä on vähäinen. Esikoistietokirja-apurahaa ei siis kannata hakea, jos on jo tehnyt kokonaan oman tietokirjan. Työskentelyapurahoja yleisiin tietokirjoihin ja oppikirjoihin voi hakea syksyn haussa syyskuussa.

2. Hae apurahaa oikeassa vaiheessa kirjoitustyötäsi

Apuraha myönnetään luovan kirjoitustyön aikaisiin elinkustannuksiin. Kirjoitustyö voi olla alkanut jo ennen apurahan hakemista, mutta olennaista on, että apurahalla tuettava kirjoitustyö jatkuu vielä apurahan maksamisen jälkeen. Kevään apurahat maksetaan kesäkuussa ja syksyn apurahat joulukuussa. Apurahaa ei myönnetä valmiille työlle, joka on apurahan maksamisen aikoihin jo valmistunut tai valmistumassa.

3. Satsaa hyvään työsuunnitelmaan

Oleellinen edellytys apurahan saamiselle on toteuttamiskelpoinen työsuunnitelma, joka on selkeästi jäsennelty ja hyvin perusteltu. Kannattaa satsata siis suunnitelman sisältöön. Apuraha myönnetään luovan työn aikaisiin elinkustannuksiin. Näitä ei tule hakemuksessa kuitenkaan eritellä. Laite-, matka- ja koulutuskuluja varten yhdistyksellä on tarjolla jatkuvahakuisia apurahoja.

4. Selvitä edellinen yhdistykseltä saatu apuraha

Lähtökohtaisesti uuden apurahan voi saada vasta kun aiempi apurahalla tuettu kirjoitustyö on valmis, eli kirja on julkaistu. Uuden työskentelyapurahan saamisen edellytyksenä on aiemmasta apurahasta tehty selvitys. Apuraha selvitetään, kun teos on julkaistu. Apurahaselvityksessä ilmoitetaan teoksen nimi, ISBN-numero, kustantaja ja ilmestymisajankohta kuukauden ja vuoden tarkkuudella. Lisätietoja apurahaselvityksestä ja linkki selvityslomakkeeseen ovat täällä.

Mikäli kirjoitustyöhösi sopiva apuraha löytyy, kannustan hakemaan apurahaa. Apurahahakemus tehdään verkkolomakkeella, ja hakuohjeet kannattaa lukea huolella.

Menestystä apurahahakuun!

Sanna Haanpää on Suomen tietokirjailijat ry:n toiminnanjohtaja. Yhdistyksen kevään apurahat ovat haettavana 31.3. klo 16.00 asti. Lisätiedot ja hakulomake.