Faktahommissa on Suomen tietokirjailijat ry:n blogi, jossa tietokirjailijat ja tietokirjojen ystävät kirjoittavat tietokirjallisuuden merkityksestä, sen tekemisestä, lukemisesta ja tietokirjallisuuden nykytilasta.

Blogitekstit ilmestyvät parillisten viikkojen tiistaisin.

#faktahommissa


Faktahommissa-blogin kirjoitukset

Faktahommissa

Tietokirjallisia elämyksiä lapsilukijoille

4.02.2020

Ilona Lindh

Miten hienoja, hauskoja ja monipuolisia tietokirjoja lapsille julkaistaankaan! Tämä taisi olla tiimimme yhteinen havainto, kun kokosimme uutta Tietokirjoja kouluun! Lukuvinkkejä alakouluun ja esiopetukseen -katalogia. Katalogin kokosivat neljä suomen kielen opiskelijaa, Maarit Krok, Sara Matrone, Reeta Vornanen ja Anniina Ylinen. Minä olin mukana vetäjän roolissa, ja esipuheen kirjoitti tietokirjallisuuden asiantuntija, dekaani Pirjo Hiidenmaa.

Edellinen alakoulun vinkkivihko julkaistiin vuoden 2017 alussa, joten keskityimme tässä esitteessä sen jälkeen ilmestyneisiin, pääasiassa kotimaisiin teoksiin. Kirjat jaoteltiin aihepiireittäin aiemman esitteen tapaan. Tällaisia alueita lasten tietokirjallisuudesta nousi esiin:

  • Ympäristö ja luonto
  • Eläimet
  • Luonnontiede ja maantiede
  • Historia ja kulttuurihistoria
  • Kulttuuri, kuvataide, kirjallisuus ja musiikki
  • Harrastukset ja ammatit
  • Urheilu
  • Keho ja mieli
  • Tietotekniikka, internet ja tekniikka
  • Tosielämän esikuvia

Monet lasten tietokirjat yhdistelevät eri lajityyppejä luovasti, ja niiden tekeminen vaatii monipuolista osaamista ja panostusta. Sana ja kuva, tieto ja tunne limittyvät toisiinsa. Ei myöskään ole tavatonta, että tosimaailman tiedot ja kuvitteelliset maailmat kohtaavat. Monet tutut lastenkirjahahmot, kuten Supermarsu, Risto Räppääjä ja Herra Hakkarainen, ovat niin ikään löytäneet tiensä tietokirjojen sivuille.

Kirjan ja lukijan oikea-aikaiseen kohtaamiseen vaikuttavat monet tekijät, joten katalogissa ei ole tarkkoja ikäsuosituksia. Taidot ja tarpeet vaihtelevat samankin ikäluokan sisällä. Jos lapsi on intohimoisen kiinnostunut roboteista, ei mikään kirja aiheesta tunnu liian vaativalta. Toisaalta isommallekin koululaiselle voi olla iloa helppolukuisesta kuvakirjasta.

Lukuinto voi tarttua myös ryhmässä. Pirjo Hiidenmaa ehdottaa esipuheessaan, että tietokirjoja voi koulussa lukea lukupiirin tapaan: ensin valitaan yhdessä kiinnostava aihe, sitten sopiva kirja ja lopuksi keskustellaan kirjan sisällöstä ja sen herättämistä ajatuksista.

Lukuvinkkiesitteen tarkoitus on inspiroida lasten kanssa työskenteleviä ja yhdessä lukevia. Toivomme, että vihkonen auttaa löytämään esi- ja alakoululaisille sopivia tietokirjoja. Omakohtaisena suosituksena on vielä mainittava, että lasten tietokirjat ovat elämyksiä aikuisillekin. Yläikärajaa ei ole.

Ilona Lindh tekee Helsingin yliopistossa väitöskirjaa suomalaisesta matkakirjallisuudesta. Hänellä on pitkä kokemus kustannusalalta, myös lastenkirjatoimittajan työstä.

Lue katalogia tässä.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Ja taas talous puuttuu

Hienoa, että kokoatte lapsille valmiita kirjaluetteloita. Siten ne tulevat helpommin
saavutettavaksi.
Mutta kun toistuvasti on tutkimuksin todettu lasten, nuorten ja aikuistenkin kehno
talous- ja yhteiskuntatietämys, niin miksi aihepiiri jälleen puuttuu lukuvinkeistä.

Olen jo aiemminkin reklamoinut Hiidenmaata tästä asiasta.

Tapio Rissanen
Tietokirjailija

- to 13. helmikuuta 2020 21.48.14