Faktahommissa on Suomen tietokirjailijat ry:n blogi, jossa tietokirjailijat ja tietokirjojen ystävät kirjoittavat tietokirjallisuuden merkityksestä, sen tekemisestä, lukemisesta ja tietokirjallisuuden nykytilasta.
Blogitekstit ilmestyvät vuonna 2024 kerran kuussa.
#faktahommissa
Faktahommissa-blogin kirjoitukset
Kirsi-Maria Vakkilainen: Koronavuosi korosti laadukkaan ja monipuolisen oppimateriaalin arvoa
Timo Tossavainen: Hyvää uutta vuotta – ja vähän vanhoja kujeitakin!
Markku Löytönen: Kirjoittaminen on joukkuelaji
Reetta-Liisa Pikkola : Tietokirjat kirjakaupassa koronan vuonna 2020
Kai Myrberg: Apurahat – tietokirjailijan paras ystävä
Nasima Razmyar: Tietokirja herättää tiedonjanon
Meri-Tuuli Auer: Sata ja viidennes uutta lukuvinkkiä kouluun
Ronja Salmi: Kirjamessut verkossa ovat osa tulevaisuutta
Eleonoora Kirk: Tietokirjavientiä korona-aikaan
Ville Eloranta: Markkinoinnin opettelu voi tehdä kirjahankkeelle ihmeitä
Sanna Haanpää: Vinkkejä syksyn apurahahakuun
Satu Lundelin: Avoimet oppimateriaalit – mitä tekijän tulisi tietää?
Kaisa Laaksonen: Vahva kotimainen tietokirjatarjonta innostaa lapsia ja nuoria lukemaan
Sari Forsström: Tietokirja äänikirjana
Mia Kankimäki: Matkakirjailijan eristyskevät
Pirjo Hiidenmaa: Miten ennen osattiin?
Olli Löytty: Essee on kirjallisuuden rajarikkuri
Katleena Kortesuo: Kolme kuumaa vinkkiä videokokouksiin
Joel Kuortti: Apua! Rahaa?
Hannele Cantell: Etäkoulussa tarvitaan oppimateriaaleja
Riitta Suominen: Viraali-ilmiöitä
Johanna Vehkoo: Opaskirja infodemian aikaan
Sanna Haanpää: Vinkkejä kevään apurahahakuun
Markus Hotakainen: Mars maailmalle!
Ilona Lindh: Tietokirjallisia elämyksiä lapsilukijoille
Mervi Holopainen: Oppikirjailijapalkinto rohkaisee oppikirjailijaa
Faktahommissa
Tietokirjailijaksi tullaan lukemalla
”Silmäni ovat kiinni. Edessäni pöydällä on kaksi sekoitettua korttipakkaa. Päätuomarin naksautettua kellon käyntiin minulla on viisi minuuttia painaa mieleeni kummankin korttipakan järjestys.”
Joshua Foerin Kaiken muistamisen taito -kirja käynnistyy keskeltä Yhdysvaltojen muistimestaruuskilpailuiden finaalia, johon kirjailija itse osallistuu. Kuinka hänen käy?
Kustantajan näkökulmasta hyvässä tietokirjassa yhdistyy kolme asiaa: Ensinnäkin kirjoittaja on aiheensa asiantuntija. Toiseksi aihe pitäisi kiinnostaa riittävän suurta yleisöä, jotta kirja kannattaa julkaista kaupallisen kustantajan toimesta. Ja kolmanneksi: kirja on kirjoitettu mahdollisimman mukaansatempaavasti.
Lähes kaikesta voi kirjoittaa niin, ettei kirjaa voi laskea käsistään. Minä olen ahminut kirjoja solujen kuolemasta, ultranopeasta treidaamisesta ja poltergeist-ilmiöistä sotienvälisessä Englannissa, vaikka mikään noista aiheista ei minua etukäteen erityisesti kiinnostanutkaan. Maailmanmenestyskirjoja on kirjoitettu niin ankeriaista kuin suolistosta, joten kirjan ”päähenkilön” – aiheen – ei tarvitse olla koko kansan rakastama julkkis. Samalla tavalla kuin romaani, tietokirjan kokonaisuus pitää rakentaa: tarinan kaari, jännitteet ja tasapaino.
Olennaiseen keskittyvän, aiheensa henkiin herättävän ja viihdyttävän tekstin kirjoittaminen ei synny harjoittelematta, eikä missään tapauksessa ilman esikuvia. Siksi kannustan tietokirjaa kirjoittavaa: lue! Lue tietokirjallisuutta kaikista vähänkään itseäsi kiinnostavista aiheista, kotimaista ja käännettyä tietokirjallisuutta. Vain sillä tavoin oppii, miten erinomaiset tietokirjat on rakennettu. Sillä tavoin myös oppii, miksi jokin kirja jää kesken.
Miten Joshua Foer sitten pärjäsi muistimestaruuskilpailuissa? Sitä tietoa Kaiken muistamisen taidon lukija saa odottaa 300 sivua matkalla, jossa sukelletaan syvälle muistin ja aivojen toiminnan syövereihin. Ainakaan minulta kirja ei jäänyt kesken.
Ville Rauvola on Atenan kustantaja, joka on ollut mukana tekemässä satoja tietokirjoja. Atena on muun muassa voittanut tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon kuusi kertaa.
Rauvola on myös kouluttajana Suomen tietokirjailijat ry:n kaikille avoimessa Haluatko tietokirjailijaksi? -webinaarissa 16.2.2021. Ilmoittaudu webinaariin täällä.
Ville Rauvola kuva: Riikka Kantinkoski