Tietokirja herättää tiedonjanon

10.11.2020

Nasima Razmyar

Olen saanut suuren kunnian valita tänä vuonna tietokirjallisuuden Finlandia-voittajan. On rehellisesti sanottava, että lukemiselle jää nykyisin aivan liian vähän aikaa. Apulaispormestarin työpäivät ovat pitkiä, ja kahden pienen lapsen vanhemmalla riittää kiirettä kotonakin. Otin tehtävän kuitenkin suurella innolla vastaan. Marraskuussa saan uppoutua kirjallisuuteen syvemmin kuin pitkään aikaan.

Hyvä tietokirja sivistää ja saa tarttumaan sellaisiinkin aiheisiin, joista ei edes ennalta tiennyt olevansa kiinnostunut. Tietokirja avaa uusia näkökulmia maailmaan. Kun kirja tempaisee mukaansa, ei ole eroa lukeeko kauno- vai tietokirjallisuutta. Hyvää kirjaa ei malta laskea käsistään. Se herättää ajatuksia vielä pitkään lukemisen jälkeenkin.

Tätä kirjoittaessa olen vielä luku-urakkani alussa. Sen tiedän jo, että valinta tulee olemaan vaikea. Raadin valitsemat ehdokkaat käsittelevät laaja-alaisesti historiaa, luontoa, designia ja ajan ilmiöitä.

Keväästä asti seurasin suurella mielenkiinnolla, millaista tietokirjallisuutta Suomessa julkaistaan, ja veikkailin mielessäni, mitä raati minulle valitsee luettavaksi. Taso on kova, ja jokainen ehdokas olisi varmasti palkinnon arvoinen. Minun tehtäväkseni jää valita erinomaisista paras.

Nasima Razmyar on Helsingin apulaispormestari. Hän valitsee tänä vuonna tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittajan 25.11. kello 19 suorassa televisiolähetyksessä Yle TV1:ssä. Tutustu ehdokkaisiin Kirjasäätiön sivuilla.