Faktahommissa on Suomen tietokirjailijat ry:n blogi, jossa tietokirjailijat ja tietokirjojen ystävät kirjoittavat tietokirjallisuuden merkityksestä, sen tekemisestä, lukemisesta ja tietokirjallisuuden nykytilasta.
Blogitekstit ilmestyvät vuonna 2024 kerran kuussa.
#faktahommissa
Faktahommissa-blogin kirjoitukset
Kirsi-Maria Vakkilainen: Koronavuosi korosti laadukkaan ja monipuolisen oppimateriaalin arvoa
Timo Tossavainen: Hyvää uutta vuotta – ja vähän vanhoja kujeitakin!
Markku Löytönen: Kirjoittaminen on joukkuelaji
Reetta-Liisa Pikkola : Tietokirjat kirjakaupassa koronan vuonna 2020
Kai Myrberg: Apurahat – tietokirjailijan paras ystävä
Nasima Razmyar: Tietokirja herättää tiedonjanon
Meri-Tuuli Auer: Sata ja viidennes uutta lukuvinkkiä kouluun
Ronja Salmi: Kirjamessut verkossa ovat osa tulevaisuutta
Eleonoora Kirk: Tietokirjavientiä korona-aikaan
Ville Eloranta: Markkinoinnin opettelu voi tehdä kirjahankkeelle ihmeitä
Sanna Haanpää: Vinkkejä syksyn apurahahakuun
Satu Lundelin: Avoimet oppimateriaalit – mitä tekijän tulisi tietää?
Kaisa Laaksonen: Vahva kotimainen tietokirjatarjonta innostaa lapsia ja nuoria lukemaan
Sari Forsström: Tietokirja äänikirjana
Mia Kankimäki: Matkakirjailijan eristyskevät
Pirjo Hiidenmaa: Miten ennen osattiin?
Olli Löytty: Essee on kirjallisuuden rajarikkuri
Katleena Kortesuo: Kolme kuumaa vinkkiä videokokouksiin
Joel Kuortti: Apua! Rahaa?
Hannele Cantell: Etäkoulussa tarvitaan oppimateriaaleja
Riitta Suominen: Viraali-ilmiöitä
Johanna Vehkoo: Opaskirja infodemian aikaan
Sanna Haanpää: Vinkkejä kevään apurahahakuun
Markus Hotakainen: Mars maailmalle!
Ilona Lindh: Tietokirjallisia elämyksiä lapsilukijoille
Mervi Holopainen: Oppikirjailijapalkinto rohkaisee oppikirjailijaa
Faktahommissa
Sata ja viidennes uutta lukuvinkkiä kouluun
Meri-Tuuli Auer
Nyt on syytä sivistää ja viihdyttää itseään lukemalla, sillä tietokirjallisuus on moniäänisempää ja saavutettavampaa kuin koskaan. Koostin tietoteosten kirjosta yhdessä opiskelijakollegani Ida Lowndesin kanssa Tietokirjoja kouluun! -kirjakatalogin. Se jatkaa Suomen tietokirjailijat ry:n tietokirjavinkkausvihkosten sarjaa vuosilta 2016 ja 2018. Vaikka vinkkien kohderyhmää ovat yläkouluikäiset nuoret ja toisen asteen opiskelijat, sopivat suositukset yleistajuisista kirjoista varttuneemmillekin lukijoille.
Osa katalogin 17 aihepiiristä ovat opiskelijoille tuttuja suoraan koulumaailmasta. Tavoitteena on kuitenkin tarjota oppiaineitten rajat ylittävää tuoretta ja kiinnostavaa luettavaa, joka haastaa pohtimaan ja herättää ajatuksia. Nyt julkaistavassa katalogissa on tietokirjavinkkauksiin sisällytetty ensimmäistä kertaa myös selkokielinen tietokirjallisuus ja esseekokoelmat.
Katalogin sivuilta voi bongata nykytietokirjallisuuden trendejä. Ilmastonmuutos ja digiloikka jatkavat ajankohtaisaiheina 2020-luvulla. Etenkin tieto- ja informaatioteknologiataitojen sekä medialukutaidon merkitys korostuu jatkuvasti. Kädentaidot eivät suinkaan ole tulleet syrjäytetyiksi digitaalisten sovellusten rinnalta, vaan ne ovat ajanmukaistuneet: oppaat tarjoavat itseilmaisun kanavia niin vaatteiden entisöinnistä, villasukkien neulomisesta kuin graffitien maalaamisesta ja räppäämisestä.
Suomessa suositut historiakirjat ja elämäkerrat ovat uudessa katalogissa hyvin edustettuina. Kotimaista historiaa kerrotaan uudelleen esimerkiksi saamelaisnäkökulmasta ja tutkimalla kirjallisuutemme naiskuvaa kautta historian. Myös toisen asteen opiskelijoiden itsensä ääni tulee kuuluviin esimerkiksi Kallion lukiolaisten kirjoittamassa ja kuvittamassa sankaritarinakokoelmassa.
Me tekijät toivomme, että tietokirjavinkit innostavat lukijansa löytämään uutta, käymään keskusteluja ja miksei hullaantumaankin. Suomessa julkaistaan valtavasti laadukasta kotimaista ja käännettyä tietokirjallisuutta, johon vinkkilistamme voi toimia vain johdantona!
Meri-Tuuli Auer opiskelee kirjallisuutta Helsingin yliopistossa. Hänen suosikkitietokirjansa on Arto Kivimäen ja Pekka Tuomiston teos Rooman keisarit. Kuva: Markus Varis
Tietokirjoja kouluun! -katalogia voi lukea tässä. Lisätiedot latalogista täällä.