Poikkeusolot saapuvat, talous romahtaa

29.06.2021

Pepe Forsberg

On tiistai maaliskuun 10. päivä vuonna 2020. Istun Janakkalan Turengin pääkirjastossa. Kirjastonjohtaja kutsuu minut aplodien saattamana lavalle. Salin keskellä kajahtaa aivastus, tulee aavemaisen hiljaista. Katse hakee epäuskoisena jotain, mikä ei pahentaisi pääni yllä leijailevia kysymysmerkkejä. Viestimet ovat viimeisen viikon aikana raportoineet oudon viruksen leviämisestä kaukaiseen pohjolaan. Mietin, että olenkohan aiheuttanut jotain tietämättäni?

Pienestä paniikkitilasta huolimatta saan esityksen vietyä loppuun rutiinilla. Kertominen luonnosta on helppoa. Veikkaan, että näin on, koska kerron eläimistä ja kasveista aistinvaraisesti, sydämen asiana. Esitykseni jälkeen ihmiset kiittelevät, hakevat nimmareita, halaavat ja nauravat yhdessä kanssani. En osaa sanoa ei. Katson peiliin kysyvästi, kannankohan nyt tietämättäni virusta?

Seuraava aamu koittaa ja päätös on tehty. Perun kymmeniä esiintymisiä, ensimmäisenä julkisesti tästä vaihtoehdosta kertovana kirjailijana. Laitan vaakalaudalle koko elinkeinoni ja tuloni. Hinta ja riski tartuttaa muita on vain oman mieleni sopukoissa kasvanut tulivuoreksi, jonka sisuksissa popcornit aukeaisivat riittävän nopeasti. On parempi olla varma, vaikka nyt olisi oma hetkeni päästä seuraavalle tasolle tunnettuna tietokirjailijana.

Kerron päätöksestä keskeyttää kirjailijakiertue Kansallispuistot tutuiksi -Facebook-ryhmässä ja saan satoja kiitteleviä viestejä. Lähinnä jotkut järjestäjät tuntuvat vielä olevan näreissään perumisesta, joillekin pandemia on etäinen tyhjiö korvien välissä. Olen juuri julkaisemassa Luontokohteet tutuiksi -kirjaa, se jää nyt ilman julkaisukiertuetta. Minulla on tiedossa kova vuosi ilman tuloja, on pakko miettiä toimeentuloa ja karsia kustannuksia. Perheen kaappiin ilmestyy näkkileipäpaketteja.

Pandemia ja taloudellinen paine hellittää

Lähiviikkoina tapahtuu ihme. Saan korvattua ansionmenetyksiäni kirjoittamalla juttuja Caravan-lehteen sekä lisäämällä kaksi kirjaa syksyllä julkaistaviksi. Minerva-kustannus tekee sopimuksen Uskomaton luonto -kirjan julkaisusta ja Karttakeskuksen kanssa on käsillä loppuhuipennus Kansallispuistot tutuiksi – Suomi -teoksen julkaisun kanssa.

Koronan myötä peruuntuneet esiintymiset antoivat aikaa ja mielenrauhaa kirjoittamiselle. Aikaa on jäänyt jopa viritellä uusia kirjaprojekteja seuraavalle vuodelle. Tekstiä syntyi öisin metsän syleilyssä ja päivisin lintukuoron keskellä kirjoittaen. Pystyin hyväksymään tekstin lähetettäväksi kustantajille, ja kesällä kirjoitetut kirjat ilmestyivät kumpikin lokakuussa 2020.

Marras-joulukuussa Kansallispuistot tutuiksi – Suomi -teos oli yltänyt myydyimpien tietokirjojen listalle ainoana luontoaiheisena teoksena. Luontokohteet tutuiksi ja Uskomaton luonto -kirjojen myynti on ollut myös hyvää. Ihmisten kaipuu luontoon on kasvavaa ja nuotioetiketistä kertominen on ajankohtaisempaa kuin ennen.

Tulevaisuuteen on vahva luotto

Vuosi 2021 sisältää kolme uutta kustannussopimusta: Pohjoisen teillä, Majavien mailla ja Tunturit tutuiksi -kirjat odottavat teräväkynäistä kirjailijaa. Töitä on runsaasti tarjolla.

Kansallispuistojen ja ylipäätään luontomatkailun suosio ovat vahvassa nousussa. Osa kunniasta kuuluu luontotietokirjailijoille, jotka tekevät tätä työtä sydämellä. Meillä on maailman paras työpaikka metsän keskellä. Odotamme innolla aikaa, kun pääsemme taas esiintymään tapahtumiin, kirjastoihin ja kirjanjulkistustilaisuuksiin.

Tätä kirjoittaessa kesä on päällä ja hellettä pukkaa. Lähetän teidät monologin lopuksi vinkkien muodossa lukijaretkille. Korvatunturin vaellus UK Kansallispuistossa, veneretki Ravadaskönkäälle Lemmenjoella, vaellus Käärmesärkältä Hiidenportin kansallispuistoon, Tiilikkajärven Uiton kierros Sammakkotammelta ja Terettin luontotorni Patvinsuolla odottavat teitä. Innostukaa näistä ja käykää katsomassa Suomen huikeaa luontoa.

Haluan kiittää kaikkia kirjailijauraani seuranneita. Te kaikki luonnossa kirjoituksiani kainalossa kantavat, luontokohteissa marjoja keräävät, mustikkasuiset kanssaelävät: Kiitos!

Pepe Forsberg on tietokirjailija, joka on kirjoittanut erityisesti Suomen kansallispuistoista. Forsberg on mukana TIETOKIRJA.FI-tapahtuman keskustelussa Kaukomatkoista Kolille – Vinkkejä lähimatkailuun 25.8. klo 15. Keskustelu striimataan, joten sitä voi seurata mistä tahansa, vaikka luontoretken lomasta.Tapahtuman ohjelma julkistetaan kokonaisuudessaan pian.