Mitä tekijänoikeuslain uudistus merkitsee tietokirjailijoille?

21.06.2022

Mikko Niemelä

Parhaillaan on käynnissä merkittävin tekijänoikeuslain uudistus vuosikymmeniin. Uudistuksen tarkoituksena on DSM-direktiivin (direktiivi tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla) kansallinen täytäntöönpano. Direktiivin tavoitteena on Euroopan unionin sisäisen tekijänoikeuslainsäädännön yhdenmukaistaminen ja digitaalisten sisämarkkinoiden vahvistaminen. Tekijöiden kannalta merkitystä on erityisesti direktiivin kolmannella luvulla, jonka säännöksillä pyritään parantamaan tekijöiden asemaa.

Direktiivin kolmas luku asettaa jäsenvaltioille velvoitteen varmistaa, että tekijöillä on oikeus saada asianmukainen ja oikeasuhtainen korvaus teoksensa hyödyntämisestä. Tämän oikeuden varmistamiseksi direktiivi asettaa avoimuusvelvoitteen, jonka perusteella tekijöiden on saatava vähintään kerran vuodessa ajantasaista, merkityksellistä ja kattavaa tietoa teostensa hyödyntämisestä. Lisäksi kolmannessa luvussa edellytetään jäsenvaltioiden varmistavan sopimuksen kohtuullistamismekanismi, vaihtoehtoinen riitojenratkaisumenettely sekä tekijöiden peruuttamisoikeus, kun teosta ei enää hyödynnetä.

Hallitus antoi uudistuksesta ensimmäisen esityksensä syksyllä 2021. Tämä ensimmäinen esitys ei vastannut riittävällä tavalla direktiivin tavoitteisiin tekijän aseman parantamisesta. Esitykseen sisältyi myös monia muita kiistanalaisia lainmuutoksia, jotka eivät olleet osa direktiiviä. Kirjailijoiden kannalta suuri merkitys olisi ollut muun muassa kustannussopimuksia koskevien säännösten poistaminen lainsäädännöstä, millä olisi voinut olla arvaamattomia vaikutuksia kirja-alalle. Näistä syistä moni tekijäjärjestö, Suomen tietokirjailijat mukaan lukien, jätti kriittisen lausunnon syksyn esityksestä.

Keväällä 2022 hallitus antoi uuden esityksen, jossa aikaisemman tekijänoikeuslakiluonnoksen saama palaute on otettu huomioon. Tekijänoikeuslain uudistus keskittyy ainoastaan direktiivin edellyttämiin muutoksiin, eikä kustannussopimuspykäliä aiota tässä uudistuksessa muuttaa. Suomen tietokirjailijat antoi lausuntonsa sivistysvaliokunnalle uudesta hallituksen esityksestä. Pientä parannettavaa vielä olisi, mutta esitys on kaiken kaikkiaan tasapainoisempi ja tekijämyönteisempi kuin syksyn 2021 luonnos.

Hallituksen esitys on tällä hetkellä eduskunnassa valiokuntakäsittelyssä, joka tulee päätökseen näillä näkymin aikaisintaan syyskuussa 2022. On huomattava, että käsillä olevan tekijänoikeuslain uudistuksen ulkopuolelle on jäänyt muun muassa kirjailijoille tärkeä e-lainauskorvaus. E-lainauskorvauksen lainsäädäntöprosessi etenee erikseen, ja tämän tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa.

Mikko Niemelä on Suomen tietokirjailijat ry:n juristi.