Faktahommissa on Suomen tietokirjailijat ry:n blogi, jossa tietokirjailijat ja tietokirjojen ystävät kirjoittavat tietokirjallisuuden merkityksestä, sen tekemisestä, lukemisesta ja tietokirjallisuuden nykytilasta.

Blogitekstit ilmestyvät vuonna 2024 kerran kuussa.

#faktahommissa


Faktahommissa-blogin kirjoitukset

Ville-Juhani Sutinen: Tieto tarinan kehyksessä

Minja Mäkilä: Henkistä ja taloudellista tukea – apurahan merkitys esikoistietokirjan kirjoittamisessa

Simo Veistola: Mikä tekee hyvän digitaalisen oppimateriaalin?

Mia Spangenberg: Millaiset lasten tietokirjat kiinnostavat maailmalla?

Ilari Talman: Hallituksen esityksessä uudeksi tekijänoikeuslaiksi on useita ongelmia

Iida Simes: Sivistyksen valoa!

Anu Kantola: Tietokirja on paikka, jossa voimme pysähtyä ja hengähtää

Leena Putkonen : Ravitsemustieto hämmentää

Valtteri Niiranen: Miksi Kopiosto on tietokirjailijoille tärkeä?

Vuokko Hurme: Lasten tietokirjailija – innostunut matkailija

Annamari Saure: Apurahalla aikaa ja arvostusta

Anita Lehikoinen: Kartutetaan tietopääomaa!

Kasper Strömman: Ai sinäkin olet kirjoittanut kirjan

Anna-Stina Nykänen: Yksin kotona kasvoin kirjailijaksi

Päivi Kosonen: Kustavin pyhissä faktahommissa

Pepe Forsberg: Poikkeusolot saapuvat, talous romahtaa

Anne Rutanen: Poikkeusaikojen tietokirjafestari

Jan von Heiroth: Kurkistus verhon taakse

Saku Tuominen: Tietokirjailijaksi tiedonhalusta

Reetta Kettunen: Työsuunnitelma, työsuunnitelma ja vielä kerran työsuunnitelma - Eli kepeästi apurahahakemuksista, pöydän tältä puolen

Laura Ertimo: Ponnahduslautoja – Miksi ihmeessä teen tietokirjoja lapsille?

Heidi Haapalahti: Kevät on puutarhakirjan sesonkiaikaa

Anne Mäntynen: Tietokirjallisuutta opiskelemaan!

Sanna Haanpää: Vinkkejä apurahahakuun: panosta hyvään työsuunnitelmaan

Maria Pettersson: Tietokirja joukkorahoituksella

Ville Rauvola: Tietokirjailijaksi tullaan lukemalla

Faktahommissa

Mitä laadukas oppimateriaali merkitsee tässä ajassa?

24.02.2023

Ulla Ilomäki-Keisala

Laadukas oppimateriaali luo mahdollisuudet yksilölliseen oppimiseen: se tukee erilaisten oppijoiden oppimista sekä opiskelutaitojen ja ajattelun taitojen kehittymistä. Sekä painetuissa että digitaalisissa oppimateriaaleissa huolehditaan erilaisten oppijoiden osaamisen kehittymisestä ja heidän osaamisensa monipuolisesta arvioinnista. Oppimateriaalit tehdään oppilaiden oppimisen vuoksi.

Oppikirjailijat yhdessä kustantajiensa kanssa huolehtivat erilaisten oppijoiden mahdollisuuksista opiskella ja oppia, jotta osaamisen tasoerot eivät kasvaisi. Tällä hetkellä suomi toisena kielenä -oppilaiden lukumäärät ovat valtakunnallisesti kasvussa. Tarvitsemme tulevaisuudessa yhä enemmän selkotekstejä ja äänikirjoja oppimateriaaleihin suomalaisten lasten ja nuorten lukutaidon vahvistamiseksi, jotta kaikki saisivat mahdollisuuden oppia yhdenvertaisesti – ja myöhemmin pärjätä jatko-opinnoissaan ja suomalaisessa yhteiskunnassa. 

Laadukas oppimateriaali pitää huolta myös tiedoista ja taidoista, joita yhteiskunnassamme selviytyminen vaatii. Oppimateriaaleihin valitut tavoitteet, sisällöt ja tehtävät tukevat oppijoita tällaisten taitojen ja tietojen oppimisessa. Esimerkiksi eri oppiaineiden materiaaleissa videoiden ja muiden multimodaalisten tekstien avulla harjoitellaan tiedonhaun lisäksi kriittistä medialukutaitoa. Yhteisölliset tehtävät tukevat yhteisöön kasvamista ja toiminnallista oppimista, ja vuorovaikutustehtävät tukevat suomen kielen oppimista ja vuorovaikutustaitojen sekä tunne-elämän kehittymistä.

Oppikirjailijan näkökulmasta laadukkaan oppimateriaalin laatiminen vaatii myös taitoa ja kykyä nähdä, että materiaali toimii erilaisten opettajien ja oppijoiden arjessa. Laadukas oppimateriaali antaa eväät opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. 

Suomessa oppimistulokset ovat kääntyneet laskuun. Jos oppimisessa on valtakunnallisesti ja kuntien sisällä isoja eroja, laadukkaat oppimateriaalit ovat yksi keino kaventaa oppimiseroja ja samalla parantaa yhdenvertaisuuden toteutumista suomalaisissa kouluissa.

Ulla Ilomäki-Keisala on luokanopettaja Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulussa. Hän oli yksi vuoden 2023 Oppikirjailijapalkinnon saajista. Kuvassa Ilomäki-Keisala Oppikirjailijapalkintojenjaon jälkeen Helsingin Kirjamessuilla 2022. 

Laadukkaiden oppimateriaalien merkityksestä voi kuunnella lisää yhdistyksen Oppikirjailijat faktahommissa -podcastista. Lisäluettavaa mm. S2-opetuksesta täällä.