Faktahommissa on Suomen tietokirjailijat ry:n blogi, jossa tietokirjailijat ja tietokirjojen ystävät kirjoittavat tietokirjallisuuden merkityksestä, sen tekemisestä, lukemisesta ja tietokirjallisuuden nykytilasta.
Blogitekstit ilmestyvät vuonna 2023 kerran kuussa.
#faktahommissa
Faktahommissa-blogin kirjoitukset
Tommi Wallenius: Havaintoja kevään 2023 jäsenkyselystä
Henri Satokangas ja Ilona Lindh: Tyypillisen tietokirjan jäljillä
Jenni Stammeier: Tietokirja syntyy apurahalla
Ulla Ilomäki-Keisala: Mitä laadukas oppimateriaali merkitsee tässä ajassa?
Timo Tossavainen: Treffeillä tekoälyn kanssa
Juhana Aunesluoma: Ennätysmäärä hakemuksia – suomalainen tietokirjallisuus voi hyvin
Hannele Cantell: Laadukkaat oppimateriaalit takaavat opetuksen tasa-arvon
Ville Blåfield: Mistä aloittaa? Helsingin Kirjamessujen ohjelman kuratointi on kaaoksen hallintaa
Mikko Niemelä: Sitaattioikeus – miten se menikään?
Sanna Nyqvist: Eroon kesäterästä eli miten päästä kirjoittamisessa alkuun tauon jälkeen?
Kati Boijer-Spoof Heikinheimo: Tietokirjailija, maltatko palautua?
Mikko Niemelä: Mitä tekijänoikeuslain uudistus merkitsee tietokirjailijoille?
Riitta Luhanka-Aalto: Kirja omakustanteena – vinkkini kirjoittajalle
Ville-Juhani Sutinen: Tieto tarinan kehyksessä
Minja Mäkilä: Henkistä ja taloudellista tukea – apurahan merkitys esikoistietokirjan kirjoittamisessa
Simo Veistola: Mikä tekee hyvän digitaalisen oppimateriaalin?
Mia Spangenberg: Millaiset lasten tietokirjat kiinnostavat maailmalla?
Ilari Talman: Hallituksen esityksessä uudeksi tekijänoikeuslaiksi on useita ongelmia
Iida Simes: Sivistyksen valoa!
Anu Kantola: Tietokirja on paikka, jossa voimme pysähtyä ja hengähtää
Leena Putkonen : Ravitsemustieto hämmentää
Valtteri Niiranen: Miksi Kopiosto on tietokirjailijoille tärkeä?
Vuokko Hurme: Lasten tietokirjailija – innostunut matkailija
Annamari Saure: Apurahalla aikaa ja arvostusta
Anita Lehikoinen: Kartutetaan tietopääomaa!
Kasper Strömman: Ai sinäkin olet kirjoittanut kirjan
Faktahommissa
Mitä laadukas oppimateriaali merkitsee tässä ajassa?
Ulla Ilomäki-Keisala
Laadukas oppimateriaali luo mahdollisuudet yksilölliseen oppimiseen: se tukee erilaisten oppijoiden oppimista sekä opiskelutaitojen ja ajattelun taitojen kehittymistä. Sekä painetuissa että digitaalisissa oppimateriaaleissa huolehditaan erilaisten oppijoiden osaamisen kehittymisestä ja heidän osaamisensa monipuolisesta arvioinnista. Oppimateriaalit tehdään oppilaiden oppimisen vuoksi.
Oppikirjailijat yhdessä kustantajiensa kanssa huolehtivat erilaisten oppijoiden mahdollisuuksista opiskella ja oppia, jotta osaamisen tasoerot eivät kasvaisi. Tällä hetkellä suomi toisena kielenä -oppilaiden lukumäärät ovat valtakunnallisesti kasvussa. Tarvitsemme tulevaisuudessa yhä enemmän selkotekstejä ja äänikirjoja oppimateriaaleihin suomalaisten lasten ja nuorten lukutaidon vahvistamiseksi, jotta kaikki saisivat mahdollisuuden oppia yhdenvertaisesti – ja myöhemmin pärjätä jatko-opinnoissaan ja suomalaisessa yhteiskunnassa.
Laadukas oppimateriaali pitää huolta myös tiedoista ja taidoista, joita yhteiskunnassamme selviytyminen vaatii. Oppimateriaaleihin valitut tavoitteet, sisällöt ja tehtävät tukevat oppijoita tällaisten taitojen ja tietojen oppimisessa. Esimerkiksi eri oppiaineiden materiaaleissa videoiden ja muiden multimodaalisten tekstien avulla harjoitellaan tiedonhaun lisäksi kriittistä medialukutaitoa. Yhteisölliset tehtävät tukevat yhteisöön kasvamista ja toiminnallista oppimista, ja vuorovaikutustehtävät tukevat suomen kielen oppimista ja vuorovaikutustaitojen sekä tunne-elämän kehittymistä.
Oppikirjailijan näkökulmasta laadukkaan oppimateriaalin laatiminen vaatii myös taitoa ja kykyä nähdä, että materiaali toimii erilaisten opettajien ja oppijoiden arjessa. Laadukas oppimateriaali antaa eväät opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Suomessa oppimistulokset ovat kääntyneet laskuun. Jos oppimisessa on valtakunnallisesti ja kuntien sisällä isoja eroja, laadukkaat oppimateriaalit ovat yksi keino kaventaa oppimiseroja ja samalla parantaa yhdenvertaisuuden toteutumista suomalaisissa kouluissa.
Ulla Ilomäki-Keisala on luokanopettaja Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulussa. Hän oli yksi vuoden 2023 Oppikirjailijapalkinnon saajista. Kuvassa Ilomäki-Keisala Oppikirjailijapalkintojenjaon jälkeen Helsingin Kirjamessuilla 2022.
Laadukkaiden oppimateriaalien merkityksestä voi kuunnella lisää yhdistyksen Oppikirjailijat faktahommissa -podcastista. Lisäluettavaa mm. S2-opetuksesta täällä.