Riitta Korhonen: Turvaa selustasi, elämäkerturi!

Mitä laadukas oppimateriaali merkitsee tässä ajassa?

24.02.2023

Ulla Ilomäki-Keisala

Laadukas oppimateriaali luo mahdollisuudet yksilölliseen oppimiseen: se tukee erilaisten oppijoiden oppimista sekä opiskelutaitojen ja ajattelun taitojen kehittymistä. Sekä painetuissa että digitaalisissa oppimateriaaleissa huolehditaan erilaisten oppijoiden osaamisen kehittymisestä ja heidän osaamisensa monipuolisesta arvioinnista. Oppimateriaalit tehdään oppilaiden oppimisen vuoksi.

Oppikirjailijat yhdessä kustantajiensa kanssa huolehtivat erilaisten oppijoiden mahdollisuuksista opiskella ja oppia, jotta osaamisen tasoerot eivät kasvaisi. Tällä hetkellä suomi toisena kielenä -oppilaiden lukumäärät ovat valtakunnallisesti kasvussa. Tarvitsemme tulevaisuudessa yhä enemmän selkotekstejä ja äänikirjoja oppimateriaaleihin suomalaisten lasten ja nuorten lukutaidon vahvistamiseksi, jotta kaikki saisivat mahdollisuuden oppia yhdenvertaisesti – ja myöhemmin pärjätä jatko-opinnoissaan ja suomalaisessa yhteiskunnassa.

Laadukas oppimateriaali pitää huolta myös tiedoista ja taidoista, joita yhteiskunnassamme selviytyminen vaatii. Oppimateriaaleihin valitut tavoitteet, sisällöt ja tehtävät tukevat oppijoita tällaisten taitojen ja tietojen oppimisessa. Esimerkiksi eri oppiaineiden materiaaleissa videoiden ja muiden multimodaalisten tekstien avulla harjoitellaan tiedonhaun lisäksi kriittistä medialukutaitoa. Yhteisölliset tehtävät tukevat yhteisöön kasvamista ja toiminnallista oppimista, ja vuorovaikutustehtävät tukevat suomen kielen oppimista ja vuorovaikutustaitojen sekä tunne-elämän kehittymistä.

Oppikirjailijan näkökulmasta laadukkaan oppimateriaalin laatiminen vaatii myös taitoa ja kykyä nähdä, että materiaali toimii erilaisten opettajien ja oppijoiden arjessa. Laadukas oppimateriaali antaa eväät opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Suomessa oppimistulokset ovat kääntyneet laskuun. Jos oppimisessa on valtakunnallisesti ja kuntien sisällä isoja eroja, laadukkaat oppimateriaalit ovat yksi keino kaventaa oppimiseroja ja samalla parantaa yhdenvertaisuuden toteutumista suomalaisissa kouluissa.

Ulla Ilomäki-Keisala on luokanopettaja Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulussa. Hän oli yksi vuoden 2023 Oppikirjailijapalkinnon saajista. Kuvassa Ilomäki-Keisala Oppikirjailijapalkintojenjaon jälkeen Helsingin Kirjamessuilla 2022.

Laadukkaiden oppimateriaalien merkityksestä voi kuunnella lisää yhdistyksen Oppikirjailijat faktahommissa -podcastista. Lisäluettavaa mm. S2-opetuksesta täällä.