Faktahommissa

Markkinoinnin opettelu voi tehdä kirjahankkeelle ihmeitä

15.09.2020

Ville Eloranta

Kiitos mutta ei kiitos. Tämä viesti tuli vuonna 2016 tutuksi, kun tarjosin kirjaa kustantamoihin. Neljä vuotta myöhemmin tuntuikin oudolta lähettää itse samaa viestiä toiseen suuntaan.

Myös aiemmalle teokselle löytyi lopulta hyvä kustantaja, mutta nyt kirjatalot tuntuivat lähes taistelevan hankkeestamme. Edessä olikin joka kirjailijan unelma: kilpailutus.

Pidän suurimpana syynä tämänkertaiseen menestykseen äärimmilleen hiottua esittelypakettia, jossa oli sähköpostin lisäksi kirjan ja kirjoittajien esittely, synopsis sekä näytelukuja. Ohessa on viisi ajatusta, jotka auttoivat hionnassa.

1) Älä pelkää olla populaari. Nosta esittelytekstin kärkeen iskeviä havaintoja, jotka saattavat olla sinulle selvää pässinlihaa mutta maallikolle uusia ja kutkuttavia. Vältä jargonia ja kuivuutta, mutta muista osuvat esimerkit. Saat olla myös hauska tai raflaava. Unohda turha vaatimattomuus ja listaa kirjoittajaesittelyssä tiiviisti kaikki olennaiset meriittisi.

2) Hio synopsis niin pitkälle kuin voit. Mitä valmiimmalta rakennesuunnitelma näyttää, sitä vakuuttavampi se on. Jos pystyt jopa esittelemään, minkä nimisiä lukuja olet suunnitellut kirjan osioihin, vielä parempi. Älä suotta ahdistu siitä, että synopsis voi vielä muuttua paljonkin – kustantajat tietävät, että niin käy lähes aina.

3) Pane parastasi näyteluvuissa. Valmiita lukuja ei tarvitse olla toistaiseksi kuin pari. Jos niitä on enemmän, kuori kerma päältä eli valitse kaksi tai kolme houkuttelevinta.

4) Ole liikkeellä oikeaan aikaan. Kustannusmaailman aikataulut eivät noudata tavallisten kuolevaisten logiikkaa. Voi olla viisasta toimia jo huhti–toukokuussa, vaikka tähtäisit vasta ensi vuoden syysmarkkinoille.

5) Kiinnitä huomiota myös sähköpostiviestiin. Älä massapostita samaa viestiä vaan lähesty kustantamoja yksittäin. Kevytkin personointi voi vaikuttaa mielikuviin myönteisesti; tähän ei luultavasti tarvita sen kummempaa vaivannäköä kuin vaikkapa ”arvostan kustantamoanne, koska...” tai ”N. N. rohkaisi olemaan yhteydessä sinuun”.

Ville Elorannan kuva: Samuli Pulkkinen

Ville Eloranta on tietokirjailija ja Helsingin Sanomien kielenhuollosta vastaava toimittaja. Häneltä ja Lotta Jalavalta ilmestyy ensi vuonna tietokirja, joka kertoo suomen kielen historiasta ja etymologioista.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Kiitos tästä!

Kerran lähetin kyselyn kiinnostuksesta kustantamoon. Taisi olla niin onneton, että eivät vaivautuneet edes hylsyllä vastaamaan. Tämmöiset ohjeet ovat tarpeen.

- ke 16. syyskuuta 2020 16.38.22

Hyvä tönäisy

Kiitos tuuppaamisesta, Ville Eloranta. Olen käynyt tuon myllyn läpi kahdesti, jonka jälkeen ollut jumissa kirjoitukseni markkinoinnissa. Tämä yksinäinen työskentely tarvitsee tuollaisia eteenpäin pukkaavia töytäisyjä.

- pe 18. syyskuuta 2020 09.51.53