Kirja omakustanteena – vinkkini kirjoittajalle

24.05.2022

Riitta Luhanka-Aalto

Omakustantamisesta on tullut suosittu tapa kirjan julkaisemiseen. Jokainen kirjoitustyö vaatii kuitenkin huolellisen valmistautumisen, esityön. Oma kirjaprojektini opetti paljon.

Luin useita kirjani aihealueeseen liittyviä kirjoja. Webinaarit ja sosiaalisen median seuranta tuottivat runsaasti ideoita. Ennen kirjoitustyötä suoritin kirjoituskurssin www.tarinavoima.fi, jossa myös opin, että kirjoitustyöhön piti varata aikaa.

Keväällä 2021 tutustuin saksalaiseen omakustantajaan, Books on Demandiin. Osallistuin heidän järjestämiinsä webinaarimuotoisiin kirjailijakahvilailtoihin, jotka tarjosivat perusinfon kirjoitustyöhön, kirjan sisällön tuottamiseen, luettavuuden optimoimiseen ja kirjan markkinointiin. BoD:n verkkosivujen kirjailijapalvelut tarjosivat myös tarvittavat työkalut esimerkiksi kirjan kannen mitoittamiseen ja kirjan hinnoitteluun.

Panosta kirjan ulkonäköön! Itse käytin kirjan kannen suunnitteluun tuttua graafikkoa. Tein myös itse kirjan kustannustoimittajatyön, mutta ellei tähän ole omaa tai lähipiirin osaamista, kannattaa palvelut ostaa. Tekstin tulisi olla helposti luettavaa, ja muun muassa fontin koolla ja kappaleen pituudella on merkitystä.

Koska halusin yrittäjyysaiheisen tietokirjani myyntiin mm. verkkokauppoihin, valitsin BoD:n tarjoaman palvelupaketin, johon kuului jakelu jälleenmyyjille.  Sain kirjan tuottamiseen liittyvää infoa aina tarvittaessa ja mallikappaleen hyväksyttäväkseni ennen kirjan julkaisua.

Omakustanne vaatii kirjoittajalta omiakin markkinointitekoja. Panostin kirjan esittelytekstiin, mainostin kirjaa verkkosivuillani lähetin kirjoittamani lehdistötiedotteen medialle.

Verkostoltani sain arvokasta tukea niin kirjoitustyöhön kuin markkinointiin Instagram- ja Facebook-postauksilla. Kannustin myös verkostoani tekemään kirjan ISBN-numerolla hankintapyyntöjä kirjastoihin.

Riitta Luhanka-Aalto on tietokirjailija ja markkinointiviestinnän asiantuntija.