Hyvää uutta vuotta – ja vähän vanhoja kujeitakin!

12.01.2021

Timo Tossavainen

Vanhan sanonnan mukaan uusi vuosi tuo tullessaan uudet kujeet. Suomen tietokirjailijat ry:lle uusi vuosi merkitsee muun muassa puheenjohtajan vaihtumista, kun yhdistyksen syyskokouksen osallistujat valitsivat allekirjoittaneen Markku Löytösen työn jatkajaksi.

Tehtävään on sekä haastavaa että helppoa ryhtyä. Toisaalta tietokirjallisuuden alalla tapahtuu valtavasti ja kaikesta tästä olisi syytä olla perillä. Toisaalta ennätin olla yhdistyksen hallituksessa vuosina 2011–2019 kahden erinomaisen puheenjohtajan aikana, joten heidän viitoittamallaan tiellä on turvallista jatkaa tietokirjailijoiden ja yhdistyksen asioiden edistämistä.

Tietokirjallisuuden kenttää seuraavat ihmiset ovat vuosien ajan puhuneet jo alkaneista tai odotettavissa olevista suurista muutoksista, kuten äänikirjojen suosion noususta, oppimateriaalien sähköistymisestä ja kopiointikorvausten romahtamisesta. Kaiken lisäksi koronapandemia tuli ja mullisti kerralla suuren joukon asioita, joita olemme tottuneet pitämään itsestään selvinä tai muuttumattomina.

Muutosten keskellä on hyvä huomata, että on olemassa myös kestävämpiä arvoja ja asioita. Tutkitun ja luotettavan tiedon merkitys on käynyt kristallinkirkkaaksi, kun taistellaan viruksia tai valeuutisia vastaan. Vähintään yhtä tärkeää on, että osaamme lukea ja ymmärrämme lukemamme merkityksen laajemmassa kontekstissa. Ilman hyvin toimivia kouluja ja korkealaatuisia oppimateriaaleja olisimme nykyistä pahemmassa pulassa koronankin kanssa.

On rohkaisevaa nähdä, että suomalaiset arvostavat edelleen tietoa ja koulutusta. Tästä todistavat seuraavat esimerkit joulukuun 2020 uutisvirrasta:

Eduskunta hyväksyi tiistaina hallituksen esittämän oppivelvollisuuslain ja siihen sisältyvän oppivelvollisuusiän nostamisen 18 ikävuoteen. Samalla eduskunta hyväksyi myös toisen asteen tutkinnon suorittamisen maksuttomuuden (YLE 15.12.2020).

WSOY:n toimitusjohtaja Timo Julkusen mukaan kirjamyynti on kasvanut kustantamossa tänä vuonna peräti 25 prosenttia. ... Otavan myyntijohtaja Nona Ratia kertoo, että myynnin kasvu näkyy ... jo selkeästi. ... Teos-kustantamon myyntipäällikkö Sari Häggqvist on suurten kustantamojen kanssa samoilla linjoilla: vuosi on ollut hyvä kasvun vuosi. (YLE 16.12.2020)

Kun Suomi 2000-luvun alussa ensimmäisen kerran osallistui 15-vuotiaiden nuorten osaamista kartoittavaan kansainväliseen PISA-tutkimukseen, tuloksien perusteella meitä alettiin pian kutsua maailman sisälukutaitoisimmaksi kansaksi. Myöhemmissä mittauksissa Suomen menestys ei ole ollut aivan yhtä hyvää, mutta ehkäpä joulukuiset uutiset koulutukseen panostamisesta ja kirjojen myynnin kasvusta kertovat siitä, että haluamme vallata tuon tittelin takaisin itsellemme. Tämä sopii meille, onhan oppi- ja tietokirjallisuus vuodesta toiseen ollut luetuinta kirjallisuutta Suomessa.

Timo Tossavainen on matematiikan opetuksen ja oppimisen professori ja Suomen tietokirjailijat ry:n puheenjohtaja 1.1.2021 alkaen.