Havaintoja kevään 2023 jäsenkyselystä

01.06.2023

Tommi Wallenius

Suomen tietokirjailijat ry toteutti yhdistyksen jäsenille jäsenkyselyn alkuvuodesta 2023. Netissä kerätyn lomakkeen täytti kaikkiaan 993 jäsentä eli noin kolmannes jäsenistöstä. Tähän kirjoitukseen on poimittu muutamia valikoituja havaintoja jäsenkyselyn tuloksista.

Valtaosa vastanneista (64 %) mielsi itsensä pääasialliselta tietokirjoittamisen rooliltaan tietokirjailijaksi, 19 prosenttia tutkijaksi ja 18 prosenttia oppikirjailijaksi. Oppikirjailijoiden osuus on hiukan pienentynyt vuosien varrella.

Jäsenistön keski-ikä on noussut koko 2000-luvun ajan. 42 prosenttia vastanneista kertoi olevansa jo eläkkeellä, mutta toimivansa edelleen tietokirjailijana. Uusia jäseniä kuitenkin liittyy yhdistykseen jatkuvasti, kaikista ikäluokista.

Yhdistyksen tärkeimmiksi toimintamuodoiksi koettiin mm. apurahojen myöntäminen (88 %), kustannussopimusneuvonta (61 %) sekä tietokirjailijaidentiteetin vahvistaminen (41 %). Moni vastaaja kertoi sanallisissa vastauksissaan hyötyneensä yhdistyksen antamista suosituksista ja neuvoista sopimusneuvotteluissaan.

Monen jäsenen tietoteos julkaistaan nykyään painetun teoksen ohella e-kirjana, osan myös äänikirjana. Äänikirjojen tekijänpalkkion muotoutuminen nousi monissa avovastauksissa yhdeksi kehittämisen kohteeksi yhdistyksen edunvalvontatyössä.

Kaiken kaikkiaan yhdistyksen toimintaan oltiin varsin tyytyväisiä. Asteikolla 1–5 mitattu ’yleinen tyytyväisyys’ sai korkean keskiarvon (4,22). 92 prosenttia vastaajista myös koki, että yhdistys kohtelee jäseniään yhdenvertaisesti.

Uusin jäsenkysely oli järjestyksessään neljäs jatkaen vuosina 2004, 2013 ja 2018 tehtyjen kyselyjen sarjaa. Säännöllisin väliajoin teetetyt jäsenkyselyt ovat piirtäneet varsin tarkan kuvan yhdistyksen jäsenten tietokirjoittamisen luonteesta, sen haasteista sekä jäsenten toiveista yhdistystoiminnan suhteen. Omasta puolestani toivon yhdistykselle pitkää ikää ja menestystä toiminnassaan suomalaisen tietokirjoittamisen edistäjänä.

Lisätiedot ja tutkimus kokonaisuudessaan täällä

FT, VTM, KM Tommi Wallenius toimii tällä hetkellä kasvatuksen ja koulutuksen kulttuuristen ja yhteiskunnallisten kytkösten tutkimuksen yliopistonlehtorina Lapin yliopistossa. Wallenius on ollut toteuttamassa yhdistyksen kolme viimeisintä jäsenkyselyä vuosina 2013, 2018 ja 2023.