Hallituksen esityksessä uudeksi tekijänoikeuslaiksi on useita ongelmia

14.12.2021

Ilari Talman

Suomen tietokirjailijat ry antoi lokakuun lopussa lausuntonsa hallituksen esitysluonnoksesta tekijänoikeuslain muuttamiseksi ns. DSM-direktiivin johdosta. Tekijöiden, kuten tietokirjailijoiden, kannalta kyse on keskeisimmästä lakimuutoksesta vuosikymmeniin ja sen vaikutukset ulottuvat vuosiksi eteenpäin.

Olemme Suomen tietokirjailijoissa esittäneet vakavan huolemme siitä, etteivät direktiivin tavoitteet tekijöiden aseman parantamiseksi toteudu hallituksen esitysluonnoksessa, ja esitys onkin valmisteltava uudelleen.

Keskeisimmät huolenaiheemme hallituksen esityksessä ovat tiivistetysti seuraavat:

Teosten käyttö opetuksessa ja tutkimuksessa

Esitysluonnoksessa ehdotetaan laajaa opetusta ja tutkimusta koskevaa tekijänoikeuden rajoitusta (pakkolisenssi), jonka nojalla teoksia voitaisiin käyttää ja kopioida suoraan ilman tarvetta sopia teoksen käytön ehdoista ja korvauksista tekijöiden ja oikeudenhaltijoiden kanssa. Nykyinen toimiva sopimuslisenssiratkaisu teosten opetus- ja tutkimuskäytössä on säilytettävä. Sopimuslisenssiä täydentämään säädetään direktiivin edellyttämä opetuksen havainnollistamista koskeva rajoitussäännös siltä osin, kun saatavilla ei ole lisenssiä. Näin on tehty esim. Ruotsissa.

Tekijöiden sopimusaseman parantaminen

Tekijöiden sopimusaseman parantamiseksi tarkoitetut direktiivin artiklat on voimaansaatettava tekijämyönteisesti, eli siten kuin ne on tarkoitettu ja kun on mahdollista, direktiivin sanamuotoja noudattaen. Kustannussopimuksia koskevat pykälät tulee soveltuvin osin säilyttää ja mahdolliset muutokset voimaansaattaa siten kuin Suomen tietokirjailijat ry yhdessä Suomen Kirjailijaliiton ja Finlands svenska författareförening rf:n kanssa ovat omissa lausunnoissaan ehdottaneet.

Direktiiviin sisältymätön ehdotus työsuhdetekijänoikeudesta

Ilman minkäänlaista työsuhdetekijänoikeudellista keskustelua esitysluonnokseen hiljaisuudessa otetusta, ja direktiiviin liittymättömästä, pykäläehdotuksesta koskien työnantajalle jäävää käyttöoikeutta työsuhteessa luotuun teokseen, on luovuttava. Pääsäännöstä, jonka mukaan tekijänoikeus syntyy työntekijälle ja niistä sovitaan myös työsuhteissa, on pidettävä kiinni.

Direktiiviin sisältymätön ehdotus tekijän oikeudesta rinnakkaistallentaa tieteellinen artikkeli

Tutkijoilla on jo tekijänoikeuden tuottaman yksinoikeuden nojalla oikeus määrätä teoksestaan ja päättää missä ja miten hän julkaisee teoksensa. Halutessaan hän voi laittaa sen myös kaikkien avoimesti saataville. Ehdotus tutkijan rinnakkaistallennusoikeudesta on oikeuden sijasta pikemminkin tutkijan tekijänoikeuden ja sananvapauden rajoitus. Ehdotus vie toimintaedellytyksiä suomalaiselta tieteentekemiseltä ja kustantamiselta ja on poistettava.

Ilari Talman on Suomen tietokirjailijoiden juristi. Lue myös Tekijäfoorumin kannanotto ja lausuntomme DSM-direktiivistä.