Ennätysmäärä hakemuksia – suomalainen tietokirjallisuus voi hyvin

13.12.2022

Juhana Aunesluoma

Syksyn tietokirjojen apurahahakemukset on luettu ja päätökset tehty. Olo on huojentunut. Perinteinen kirjana julkaistava tietoteos pitää ainakin hakemusten perusteella pintansa. Hakemuksia saapui määräaikaan mennessä ennätykselliset 863 kappaletta.

Myös lukijat ovat liikkeellä. Kustantajat ovat kertoneet erinomaisista myyntiluvuista syksyn kirjamessuilla.

Kahdeksansataakuusikymmentäkolme hakemusta on vaikuttava pumaska. Aikaa hakemusten läpikäyntiin kuluu melkoinen tovi.

Luku-urakka antaa hyvän otoksen tässä hetkessä vaikuttavista tietokirjallisuuden trendeistä. Kuten hyvät tietokirjat, ovat kirjoittajien suunnitelmat myös kiinnostavaa luettavaa. Katse hakemuksiin on katse tietokirjallisuuden lähitulevaisuuteen.

Oppimateriaalit ovat digitalisoituneet vauhdilla, mutta niissäkin on käyttäjillä mistä valita. Painettujen kirjojen tilalle on tullut monipuolisia oppimisympäristöjä. Kohta ei ole helppoa sanoa, mikä erottaa tietoteoksen oppimissovelluksesta.

Narratiivisuuden ja omakohtaisuuden sekä elämäkertojen kaltaisten suosittujen trendien lisäksi aiheissa näkyy kiinnostavaa kausivaihtelua.

Korona-aika nosti esiin laadukkaat vaellus- ja retkeilyoppaat. Osa väestä on edelleen neuloosin vallassa. Puutarhakirjat ovat kestosuosikkeja, ja niiden rinnalle on nousemassa yrttien kiehtovaa maailmaa käsitteleviä teoksia.

Jotkin viime vuosien näkyvät ilmiöt, kuten historiateosten esoteria-buumi, näyttää hieman heikentyneen. Tiedon rajat ja henkisyyden muodot tosin kiinnostavat edelleen. Hakemusten perusteella saamme pian lukea useampiakin noitia käsitteleviä kirjoja. Politiikassa populismin ja diktaattoreiden tarkastelun tilalle ovat tulleet pohdinnat demokratian ja oikeusvaltion olemuksesta.

Kun valmis kirja osuu silmiin, tulee apurahahakemusten lukija hyvälle mielelle. Aavistaa, että siellä on taas uusi tietokirja ja mahdollisesti jokin uusi trendi kehkeytymässä.

Juhana Aunesluoma on poliittisen historian professorina Helsingin yliopistossa. Suomen ja Euroopan historiaa käsittelevien tietoteosten lisäksi hän on ollut mukana laatimassa lukion historian ja yhteiskuntaopin oppimateriaaleja. Aunesluoma on Suomen tietokirjailijoiden apurahatoimikunnan jäsen. Yhdistyksen jäsenenä hän on ollut vuodesta 2008 asti.

Lisätiedot syksyn 2022 myönnetyistä apurahoista täällä