Tutustu tietokirjailijaan

Marja Tihtarinen-Ulmanen

Marja Tihtarinen-Ulmanen on biologian ja maantieteen opettaja Kuopion Klassillisessa lukiossa. Hän on tehnyt oppimateriaaleja yli kahdenkymmenen vuoden ajan biologian alalta. Tihtarinen-Ulmanen sai Oppikirjailijapalkinnon tammikuussa 2020 tunnustuksena ansioistaan oppikirjailijana.

Marja Tihtarinen-Ulmanen

Marja Tihtarinen-Ulmanen, kuinka sinusta tuli oppikirjailija?

Minut kutsuttiin kustantajatapaamiseen Kuopiossa. Siinä haluttiin kuulla, millainen on minun mielestäni hyvä biologian oppikirja ja millaisia ideoita minulla olisi oppikirjojen suhteen. Siitä tämä kaikki alkoi 2000-luvun alussa, ja samalla tiellä ollaan edelleen.

Minkälaisia kirjoja kirjoitat? 

Oppikirjoista lukion biologian Bios-sarjaa, YO-biologian kertauskirjaa, ja lisäksi olen ollut yhtenä kirjoittajana myös yläkoulun biologian Koodi-sarjassa. Kirjoitan myös fiktiota, nyt työn alla on kirja, jonka genreä voisi luonnehtia suomikummaksi.

Miten kirjasi syntyvät? 

Ensin mietimme oppikirjaryhmässämme työn alla olevan kirjan sisällysluettelon mahdollisimman valmiiksi, ja sitten jaamme kirjoitettavat luvut tekijöiden kesken. Kun tiedän, mitkä luvut minulle tulevat kirjoitettaviksi, teen taustatutkimusta kyseisistä aiheista: perehdyn monipuolisesti kirjallisuuteen ja etsin netistä uusimpia aiheisiin liittyviä uutisia. Sitten vain istun kirjoituspöydän ääreen ja kirjoitan. Erityisesti pidän ingressien ja uudenlaisten tehtävien keksimisestä, koska niissä voin käyttää luovuuttani. Testaan myös tehtäviä omilla opiskelijoillani, että ne toimivat oikeasti.

Seuraavaksi kaikkien työryhmän jäsenten tekstit ruoditaan oppikirjakokouksessa perusteellisesti. Siinä pitää olla valmis luopumaan omista kuningasideoistaan, eli kuten sanonta kuuluu: ”Kill your darlings”. Tässä nimenomaan on hyvän työryhmän salaisuus: jäsenet täydentävät toisiaan ja lopputuloksesta tulee paljon parempi kuin mitä siitä tulisi, jos oppikirjan kirjoittaisi yksin.

Minkälaista kirjallisuutta luet?

Luen paljon biologiaan liittyviä tiedejulkaisuja ja tiedekirjoja sekä suomeksi että englanniksi. 

Rakastan myös fiktion lukemista. Lempigenrejäni ovat scifi ja fantasiakirjallisuus ja lempikirjailijoitani Margaret Atwood, Philip PullmanHannu Rajaniemi ja Emmi Itäranta

Minkä tietokirjan olisit halunnut itse kirjoittaa? 

Lapsille tarkoitetun monimediaisen, Suomen luontoa käsittelevän tietokirjan, jossa yhdistyisivät printtikirja ja lisätty todellisuus.

Millaisena näet oppimateriaalien tulevaisuuden?

Todella kiinnostavana, koska kehitys menee digitaalisella puolella valtavaa vauhtia eteenpäin. Hyvä oppimateriaali ei ikinä tule häviämään, sitä tarvitaan aina. Oppimateriaalin tehtävänä on jäsennellä tietoa ja osoittaa keskeisimmät asiat opiskeltavasta kokonaisuudesta. Itse odotan eniten lisätyn todellisuuden, virtuaalitodellisuuden ja tekoälyn tuloa oppimateriaaleihin, koska niillä olisi valtavasti lisäarvoa oppimateriaaleissa.

Kuinka oppikirjailija pärjää? 

Välillä paremmin, välillä huonommin riippuen siitä, miten oppikirjoja myydään. Tärkeänä apuna ovat Suomen tietokirjailijoiden myöntämät laiteapurahat ja muut apurahat, joiden avulla pystyy rahoittamaan vaikkapa uuden läppärin oston tai lyhyen palkattoman virkavapaan kirjoittamista varten.

Sait Oppikirjailija-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta tietoteostuotannosta Educa-messuilla tammikuussa 2020. Miltä tällainen huomionosoitus tuntuu? 

Se tuntuu todella hienolta, koska opettajia palkitaan Suomessa todella harvoin. Huomionosoituksen saaminen osoittaa sen, että työni on ollut arvokasta ja merkityksellistä ja sen vaikutus on säteillyt laajalle alalle Suomessa. 

Mitä on työn alla juuri nyt?

Uuden opetussuunnitelman mukainen Bios1-oppikirja sekä siihen liittyvä opettajanmateriaali ja koetehtävät. 

4.3.2020