Tutustu tietokirjailijaan

Katleena Kortesuo

Katleena Kortesuo on viestintäasiantuntija, kouluttaja ja tietokirjailija, joka tunnetaan blogistaan ja hyvistä esiintymistaidoistaan. Hän on kirjoittanut yli 30 tietokirjaa, jotka käsittelevät mm. viestinnän eri puolia, esiintymistaitoja, karismaa ja etunimiä. Kortesuo sai Tietokirjailijapalkinnon syksyllä 2018 tunnustuksena ansiokkaasta tietoteostuotannostaan.

Katleena Kortesuo

Kuva: Jarno Lindholm

Katleena Kortesuo, kuinka sinusta tuli tietokirjailija?

Minusta tuli tietokirjailija vahingossa. Olin 20-vuotias, kun hain kesätyöpaikkaa ensimmäisen yliopistovuoden jälkeen. Soitin läpi hämeenlinnalaisia mainos- ja viestintätoimistoja. Satuin saamaan pestin eräästä yrityksestä, joka teki yrityshistoriikkeja. Siellä osallistuin muistaakseni neljän ensimmäisen kirjani tekemiseen – ja opin samalla koko tuotantoprosessin.

Minkälaisia kirjoja kirjoitat?

Osaan kirjoittaa vain sellaisista aiheista, jotka kiinnostavat minua itseäni. Suurin osa opuksistani käsittelee viestintää, mutta olen tehnyt yksin ja kollegoiden kanssa myös historiikkeja, pakohuonekirjan, pulmakirjan, ruokahävikkikirjan ja etunimikirjan.

Olipa aiheena mikä tahansa, silti kaikille kirjoilleni yhteinen piirrekolmikko on konkreettisuus, huumori ja vinkkilistaukset. Haluan aina kirjoihini käytännön näkökulman ja viihdyttävän vireen, mutta faktasta ei saa tinkiä. Huumori on vain mauste, ei pääraaka-aine.

Miten kirjasi syntyvät?

Idea lähtee joko minusta tai kustantajasta. Yleensä huomaamme, että ihmisillä on jokin tietty kysymys tai ongelma, johon kirja voisi tarjota vastauksen. Aiheen lisäksi täytyy määritellä kohderyhmä, nimi ja aiherajaus. Vasta kun kustannussopimus on tehty, ryhdyn kirjoittamaan. Aloitan aina ensin sisällysluettelosta, jonka "sisään" alan kirjoittaa tekstiä. Toki sisällys elää matkan varrella, joten kustannustoimittajan kanssa siirrämme aina lukuja ja tekstiosioita tarpeen mukaan.

Minkälaista kirjallisuutta luet?

Luen aivan liian vähän kaunokirjallisuutta, koska aikani ei riitä siihen. Tietokirjoista luen lähinnä sitä aihepiiriä, joka kulloinkin on omassa käsikirjoituksessani ajankohtainen. Saatan myös poimia lukemistani tietokirjoista vain itselleni relevantit osat. Esimerkiksi kun luin lähteitä ruokahävikkikirjaamme varten, kävin läpi ekologisen aihepiirin kirjoja vain niiltä osin, kuin ne käsittelivät ruokahukkaa. Tietokirjojen lisäksi luen tietenkin aina uusimman Tatun ja Patun.

Minkä tietokirjan olisit halunnut itse kirjoittaa?

Yksi suosikeistani on Ian Rowlandin The Full Facts Book of Cold Reading. Se on upea, konkreettinen ja hauska teos mentalismin perusteisiin – ja samalla siinä käydään läpi huuhaa-puoskareiden huijaustekniikat.

Millaisena näet kirjan tulevaisuuden?

Tieto ei kuole koskaan, mutta paperikirja saisi kyllä kuolla ekologisista syistä. Se on selvää, että meidän tietokirjailijoiden asiantuntemustamme tarvitaan äänikirjoissa ja e-kirjoissa, mutta toivon, että paperin käyttö vähenisi tiedon kuljetusalustana.

Kuinka tietokirjailija pärjää?

Laskin kerran erään kirjani kohdalla, että sen tuntipalkaksi tuli vajaat neljä euroa. Kyseessä oli erityisen hyvin myynyt kirja, joten muista opuksista tulee sitäkin pienempi tuntipalkka.

Itselleni tietokirjojen tekeminen ei ole missään nimessä päätulonlähde, vaikka käytänkin kirjoittamiseen 4–6 kuukautta vuodessa. Palkkani tulee omalta yritykseltäni, jossa teen asiakkaille koulutuksia ja kriisiviestinnän konsultointia. Ajattelen niin, että tietokirjat ovat ikään kuin osaamiseni markkinointia. Joku ostaa kirjan, pitää siitä ja tilaa minut kouluttamaan organisaatioonsa. Kirja itsessään ei tuota rahaa juuri lainkaan.

Sait juuri Tietokirjailija-palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta tietoteostuotannosta. Miltä tällainen huomionosoitus tuntuu?

Olin äärimmäisen otettu, yllättynyt ja iloissani. En ensin uskonut asiaa todeksi, vaan luulin päätyneeni pilapuhelun kohteeksi.

Tietokirjailijuus on oleellinen osa identiteettiäni, joten juuri siksi tunnustus osui erityisen hyvin sydämeeni. En oikein tiennyt, olisiko pitänyt itkeä vai iloita, joten tein molempia.

Mitä on työn alla juuri nyt?

Kirjoitusvaiheessa on kaksi kirjaa: konkreettinen opas myyntiin Andrei Koivumäen kanssa sekä laaja katsaus palautteenantoon ja motivointiin Riitta Hyppäsen kanssa. Lisäksi kuusi seuraavaa kirjaa ovat jo mietittyinä: kahdella on jo kustantaja ja neljältä se puuttuu. Tulevista kirjaideoista kolme on kuluttajille suunnattuja ja kolmen lukijakuntana ovat organisaatioasiakkaat.