Tutustu tietokirjailijaan

Jyrki Laukkanen

Jyrki Laukkanen

Muut tittelisi?   

Diplomi-insinööri, insinööri everstiluutnantti evp., koelentäjä

Asuinpaikkasi?

Kotka

Mitä kirjoja kirjoitat?

Ilmailuun liittyviä aiheita: Suomen ilmavoimien historiaa, Kotkan seudun ilmailuhistoriaa, Ilmavoimien koneiden historioita, ilmailukerhojen historioita, lentokonetyyppien selostuksia, koelentämisen historiaa, kertomuksia omista lentokokemuksista.

Kuinka sinusta tuli tietokirjailija?

Minut otettiin mukaan Ilmavoimien vuosikirjan työryhmään, kun useina vuosina ehdottelin siihen parannuksia etenkin kuvapuolelle. Toimitin aluksi useaan vuosikirjaan konetyyppikuvaston sekä -tiedoston ja kirjoitin niihin artikkeleita.

Sitten ehdotin, että tehdään kirjasta parempi ulkoasultaan, sisällöltään ja kuvitukseltaan (ne pienet kirjat olivat aika yksitotisen kuivia ja värittömiä).

Näin tehtiin ehdotuksestani Ilmavoimat 80 vuotta -kirjan kanssa vuonna 1998. Lopputuloksena tein kirjan käytännössä yksin ja vapaa-aikanani, vaikka sen piti olla työryhmätyö. Koska se oli kuitenkin virallisesti ”virkatyö”, en saanut siitä mitään korvausta enkä edes nimeäni tekijäksi. Mutta kirjasta tuli hyvä ja varsinainen menestys.

Kirjan kustantanut Apali innostui konseptistani ja pyysi minua tekemään heille lentokonekirjoja. Pyysin palaamaan asiaan, kun jään eläkkeelle vuonna 2002. Näin he sitten tekivätkin. Olen siitä lähtien tehnyt lentokonekirjan joka vuosi. Nyt on työn alla kahdeksas kirja, joka on ensimmäinen osa koelentämisestä Ilmavoimissa.

Näissä kirjoissa on hyvänä tukena kuvausharrastukseni. Olen napsinut vuosien varrella 55 000 väridiaa lentokoneista.

Näitä ennen olin jo tehnyt kaksi kirjasta Karhulan Ilmailukerholle, Kymin kentän historiikin ja kerhon historiikin sekä kirjoitellut Ilmailu-lehteen artikkeleita vuodesta 1963 lähtien (ja edelleen).

Jo kouluaikana kirjoittelin asiapitoisia ainekirjoituksia - yleensä ilmailuaiheisia.

Miten kirjasi syntyvät?

Aihe syntyy mielessäni ja kustantaja on aina samaa mieltä. Aiheita kehittyy useita ja kerään niihin liittyvää materiaalia kaiken aikaa. Käytännössä uuden kirjan tekeminen alkaa syyskuun alussa kesän lentokauden loppuessa.

Alan kirjoittaa kirjaa kannesta ja etenen sivu sivulta ensin hahmottaen kokonaisuuden niin, että sivumääräksi tulisi 192–208 sivua.

Etenen luku kerrallaan niin, että kunkin luvun jälkeen tulostan tekstin palstana ja tulostan valitut kuvat. Sitten teen luvun taiton ja teippailen tekstit ja kuvat paikoilleen A2-kokoiselle paperille, joka kuvaa kirjan aukeamaa. Näin sitten teen loppuun asti. Minulla on kaiken aikaa silmissä jo siihen asti valmiin näköinen kirja.

Lopullinen muoto hioutuu sitten, kun korjailen ja viilailen tekstiä ja vaihdan uusia tai parempia kuvia. Näin teen kirjan taittovalmiina. Apali siirtää tuon paperimallini mukaan teksti- ja kuvatiedostot paino-ohjelmalle, tulostavat vedoksen oikolukua ja loppuhiontaa varten. Tämä vaihe on elokuussa. Kirja menee painoon lokakuussa, jolloin olen jo syyskuun tehnyt seuraavaa kirjaa. Kesät vietän lennellessä ja perheen kanssa veneretkillä lähisaarissa.

Mitä tietokirjailijana toivot?

Toivon, että omat ja muiden tekemät tietokirjat kiinnostaisivat lukijakuntaa. Eipä muuta ole tullut mieleen.

Millaisena näet kirjan tulevaisuuden?

Henkilökohtaisesti uskon paperikirjaan. En itse lue mitään verkossa paitsi e-mailini. Jos netissä on enempi luettavaa, tulostan sen paperille.

MIten tietokirjailija pärjää?

Näin harrastelijakirjailijana on vaikea sanoa. Ei näillä ilmailukirjoilla ainakaan kukaan toimeen tule. Pitää tehdä muutakin tai sitten tehdä kirjoja, joilla on laaja kysyntä.

Ja vielä: miten sinusta meinasi tulla kosmonautti?

1980-luvun alussa olisi ollut tilaisuus päästä Neuvostoliiton avaruusprojektiin, kun naapuri esitti suomalaisille mukaan tuloa. Asia päätyi Ilmavoimille ja edelleen meille Koelentueeseen. Meistä koelentäjistä ei kukaan ollut kiinnostunut lähtemään kolmeksi vuodeksi Neuvostoliittoon, jotta olisi ehkä päässyt raketin nokalle maata kiertämään. Ilmoitimme eteenpäin, että emme näe siitä mitään hyötyä Ilmavoimille. Mikä oli ihan oikeasti näin. Naapuri ei varmaan tykännyt kieltäytymisestä, koska uutta kyselyä ei enää tullut.
 

19.5.2011