Tutustu tietokirjailijaan

Juhani Paananen

Juhani Paananen kuuluu yli kolmellakymmenellä kirjallaan tuotteliaimpien suomalaisten maantieteen oppikirjojen kirjoittajiin. Paanasen ura ulottuu usealle vuosikymmenelle ja kattaa alan kouluopetuksen kehittämisen kannalta merkittäviä kirjasarjoja, joista tunnetuimmat ovat Terra, Terra Nova ja Globus-sarjat. Paanasen mukaan oppikirja kilpailee tulevaisuudessa yhä enemmän muiden tietolähteiden kanssa, joten hyvän oppikirjan olisi oltava oppilaan tuki ja turva: laadittu opetussuunnitelman mukaan ja sisällettävä tarkistettua ja ajanmukaista tietoa. Paananen on yksi vuoden 2017 Oppikirjailijapalkinnon saajista.

Juhani Paananen

Juhani Paananen, kuinka sinusta tuli oppikirjailija?

Lausuntojen antaminen eri kustantajien oppikirjojen käsikirjoituksista johti siihen, että tarjouduimme työryhmänä oppikirjaprojektiin. Meidät hyväksyttiin vuonna 1984, ja sillä tiellä olen aktiivisesti ollut 2000-luvun loppuun.

Minkälaisia kirjoja kirjoitat?

30-vuotisen uran tuloksena on syntynyt aluksi yläasteen maantieteen oppi- ja harjoituskirjoja ja 1990-luvun alusta lukion maantieteen oppikirjasarjat: Terra ja Globus.

Minkälaista kirjallisuutta luet?

Olen lukenut pikkupojasta asti ahkerasti. Kirjastot ovat olleet nuorisotalojani ja aikuisena kirjastonhoitajat tärkeitä ystäviäni eri paikkakunnilla. Kirjallisuudenlajit ovat iän myötä vaihtuneet lasten ja nuorten kirjoista romaaneihin, tietokirjoihin ja vanhemmiten elämäkertoihin, muistelmiin ja Euroopan historiaan. Romaaneja luen nykyisin hyvin vähän, koska en ehdi.

Miten kirjasi syntyvät?

Kirjat ovat syntyneet lukion lehtorin leipätyöni ohessa viikonloppuina ja loma-aikoina yhteistyönä kolmihenkisen työryhmän kanssa.

Kuinka oppikirjailija pärjää?

Oppikirjailijoita tulisi tukea apurahoin ja stipendein entistä enemmän, sillä oppikirjojen kirjoittaminen tukimateriaaleineen on työlästä ja aikaa vievää. Myyntipalkkiot jäävät helposti pieniksi työhön nähden, joten suurimmalla osalla oppikirjailijoista on kokoaikainen päätyö useimmiten jossain oppilaitoksessa.

Älyllinen mielihyvä, joka liittyy oppikirjojen laatimiseen korvaa osittain työstä saatavan rahallisen vastikkeen. Oppikirjoja kirjoittamalla ei Suomessa voi hankkia päätoimeentuloaan. Se on siis hieno harrastus.

Sait tammikuussa Oppikirjailijapalkinnon ansioistasi oppikirjailijana. Miltä tällainen huomionosoitus tuntuu?

Oppikirjapalkinto oli suuri yllätys, sillä olin jo lopettanut aktiivisen kirjoittamisen.

Millaisena näet oppimateriaalien tulevaisuuden? Entä millainen on mielestäsi hyvä oppikirja?

Tulevaisuudessa oppikirja kilpailee entistä enemmän muiden tietolähteiden kanssa. Minusta hyvä oppikirja on kuitenkin oppilaan tuki ja turva, sillä se on laadittu opetussuunnitelman sisältöohjeiden mukaan ja takaa tarkistetun ja ajanmukaisen tiedon. Hyvästä oppikirjasta tieto on heti saatavissa. Se on aina mukana tai työpöydällä.