Tutustu tietokirjailijaan

Jari Lavonen

Jari Lavonen

Kuva: Arto Kallioniemi

Muut tittelisi:

Professori, opettajankoulutuslaitoksen johtaja (Helsingin yliopisto)

Asuinpaikkasi? 


Tuusula

 

Minkälaisia kirjoja kirjoitat?

 

Kirjoitan fysiikan ja kemian oppikirjoja alakoulusta lukioon.

Tuoreimmat oppimateriaalisarjat ovat Pisara ja Fysiikka (SanomaPro). Lisäksi olen kirjoittanut fysiikan ja kemian opettajien koulutukseen suunnattuja tietokirjoja.

 

Kuinka sinusta tuli tieto/oppikirjailija?


Kirjoitin 1980-luvun lopussa useita fysiikan ja kemian opetukseen liittyviä artikkeleita opettajille suunnattuun Dimensio-lehteen. Ilmeisesti usea henkilö huomasi kirjoitukseni kyseisessä lehdessä, sillä neljä kustantajaa pyysi minua mukaan kirjaprojekteihin melkein samaan aikaan.

 

Miten kirjasi syntyvät?

 

Oppi- ja tietokirjojen kirjoittaminen on tiimityötä. Olen saanut olla mukana useammassa mukaansatempaavassa ryhmässä. Käytännössä kirjoittaminen tapahtuu iltaisin ja loma-aikoina.

 

Mitä tieto/oppikirjailijana toivot?


Toivon, että voin välittää opetuksen ja oppimisen tutkimustuloksia kouluun sellaisessa muodossa, että opettajat ja oppilaat voivat ottaa ne käyttöönsä opettaessaan ja opiskellessaan.

 

Millaisena näet kirjan tulevaisuuden?


Hyvin toimitettuja ja kirjoitettuja oppimateriaaleja tarvitaan. Materiaalien muoto tulee muuttumaan ja monipuolistumaan.

 

Kuinka tieto/oppikirjailija pärjää?


Minulle kyse on harrastuksesta.

 

Sait tammikuussa Oppikirjailijapalkinnon ansioistasi oppikirjailijana. Miltä tällainen huomionosoitus tuntuu?

 

Palkinto tuntuu mukavalta! Työn näkökulmasta oppimateriaalien laatiminen yleissivistävää koulua varten kuuluu yliopistojen kolmannen tehtävän alaan - tunnustus on siten tunnustus myös yliopistojen kolmannelle tehtävälle.

Aivan viime aikoina tämän kolmannen tehtävän merkitystä on alettu korostaa. Samalla kolmas tehtävä on alettu nähdä ”tutkimustiedon levittämisen” asemasta vuorovaikutuksena. On tärkeää ”kuunnella”, mihin suuntaan yhteiskunta kehittyy ja mitä viestejä esimerkiksi kouluista tulee opettajankoulutuslaitokselle päin.

Oppimateriaaleja laaditaan tyypillisesti tekijäryhmässä, johon kuuluu opettajia ja tutkijoita. Tällaisessa ryhmässä analysoidaan luokkatilanteita yhdessä samanaikaisesti käytännön ja toisaalta opetuksen ja oppimisen tutkimuksen sekä esimerkiksi motivaatiotutkimuksen näkökulmista. Oppikirjojen, niihin kuuluvien oppaiden ja erilaisten verkkoympäristöjen laatiminen on siten intensiivinen vuorovaikutustapahtuma, josta hyötyvät oppilaat ja opettajat sekä opetuksen ja oppimisen tutkijat.

 

Millainen on mielestäsi hyvä oppikirja?

Hyvän oppikirjan kirjoittajat ottavat huomioon opetuksen ja oppimisen tutkimustulokset ja esittävät kirjassa tietoa sellaisessa muodossa, että kirja tukee oppimista ja herättää kiinnostusta.
 

 

 

10.2.2014